تخریب قدیمی‌ترین زورخانه شیراز صحت ندارد

رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان فارس گفت: شایعه تخریب و یا تغییر کاربری قدیمی‌ترین زورخانه شیراز با نام پولاد که حدود ۱۶۰ سال قدمت دارد، صحت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری رخصت پهلوان آنلاین ، حسین غرقی گفت: بر اساس شایعه‌ای که اخیرا در شبکه های مجازی منتشر شد با حضور مالکان این زورخانه نشستی برگزار کردیم که نه تنها این زورخانه تخریب نخواهد شد بلکه آن را مرمت و بازسازی هم خواهیم کرد.

او افزود: از این زورخانه قدیمی پهلوانان و ورزشکاران زیادی پرورش یافته است و دلیلی ندارد که مالکان این گود زورخانه بخواهند تغییر کاربری دهند زیرا مهد پرورش مردانی است که با زنگ این زورخانه مرام و معرفت آموخته‌اند.

رییس هیات زورخانه و ورزش پهلوانی فارس افزود: با مسوولان میراث فرهنگی مکاتبه کرده ایم تا این زورخانه به عنوان میراث فرهنگی این استان به ثبت برسد.

غرقی بیان کرد: در سال ۹۳ شین ایچی کیتا اوکا مشاور نخست وزیر و سفیر پیشین ژاپن در سازمان ملل متحد با همراهی کوجی هانه دا سفیر کبیر ژاپن و تعدادی از دیپلمات های این کشور از زورخانه تاریخی پولاد شیراز بازدید کردند و با آیین های کهن ورزش پهلوانی و زورخانه ای ایران آشنا شدند از این رو این آثار هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور شناخته شده است.

زورخانه‌ پولاد شیراز در اواخر دوره‌ زندیه به عنوان آب انبار و در کنار مسجد وکیل و بازار وکیل ساخته شد که بعد از حدود ۱۳۰ سال به زورخانه تبدیل شد و اکنون نیز حدود ۱۶۰ سال است که به عنوان زورخانه استفاده می‌شود.

همچنین این زورخانه هم اینک به عنوان یکی از پنج زورخانه‌ فعالِ قدیمی ایران شناخته می‌شود اما هر از گاهی شایعه خاموش شدن زنگ این زورخانه که موسس آن پهلوان محمد علی کلاهی است، به گوش می رسد.

پهلوانان زیادی همچون خلیل عقاب، محمد کاظم دلاوری ، ملاعلی سیف، محمد علی کلاهی با زنگ و نوای گرم مرشد محمود خدا پرست در این زورخانه ۱۶۰ ساله پرورش یافته‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>