بازیگر و ورزشکار زورخانه ای درگذشت

خلیل عقاب، با نام اصلی خلیل طریقت‌ پیما در ۱ فروردین ۱۳۰۳ در شیراز به دنیا آمد و در واپسین روزهای فروردین در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

وی که پدر سیرک ایران هم لقب گرفته بود، در ۳۰ سالگی وزنه ای ۴۵۰ کیلویی را با دندان بلند کرد تا این رکورد در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود.

او بین سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ نمایش‌های خود را در بسیاری از شهرهای ایران اجرا نمود.

بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین، خوابیدن زیر کامیون و اتوبوس، خم کردن تیرآهن و … از جمله این نمایش‌ها بود.

او اولین برگزارکننده نمایش‌های پهلوانی با بلیط فروشی بود و اولین کسی بود که از هندوستان، شیر و خرس به ایران آورد و آن‌ها را تربیت نمود و به روی صحنه برد.

خلیل عقاب در سال ۱۳۵۰ به دعوت سیرک «فاست» به ایرلند مهاجرت کرد. پس از آن به سیرک «جری کاتل» انگلستان رفت و چهار سال نیز در انگلستان اقامت داشت.

پهلوان عقاب در سیرک جری کاتل موفق به بلند کردن فیل ۱۴۰۸ کیلویی شد.

او در این مورد می‌گوید: آن زمان ۵۰ ساله بودم و در مدت ۴ سالی که در انگلستان اقامت داشتم شبی دو بار این فیل را بلند می‌کردم.

او در سیرک های کشورهای اروپایی چون فاست ایرلند و جری کاتل انگلستان و در سیرک «دریکس تون» ایتالیا و در ادامه فعالیت‌هایش در بیش از ۳۷ کشور جهان به اجرای نمایش‌های پهلوانی پرداخت.

خلیل عقاب اواخر عمر اوضاع جسمی و مالی خوبی نداشت.

او در مصاحبه ای می گوید: بعد از تعطیلی سیرک راشن در بوستان ولایت، سال‌ها در کانکس‌های این بوستان زندگی می‌کردم، تا این‌که از طرف شهرداری آمدند و برای تخلیه کانکس مهلت چند ساعته دادند. الان هم در پارکینگ یک خانه قدیمی در روستای انجیره  شیراز زندگی می‌کنم .

وی می گفت : هزینه دوا و درمان و هیچ اندوخته‌ای ندارم و من خیلی سختی کشیدم.

عمل های جراحی زیادی کردم. توی ایتالیا رگ های پایم را شکافتند و چند بار هم به حال اغما رفتم. ریه ام پر از خون شده بود و داشتم تمام می کردم. اما تسلیم نشدم.

آدمی که فیل بلند می کند غذایش معمولی نیست. من روزی یک کیلو گوشت می خوردم. روزنامه ها ی جهان از من نوشتند اعجوبه ای از ایران فیل بلند می کند.

وی در فیلم های متعددی با هنرنمایی مرحوم فردین و مرحوم جمشید مشایخی همبازی بود.

خلیل عقاب در ورزش زورخانه ای نیز تبحر داشت

روحش شاد و یادش گرامی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>