از دهه اول محرم چه می‌آموزیم؟

یکی از مداحان تهرانی معتقد است در دهه اول محرم باید امر به معروف و نهی از منکر را آموخت.
ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جمله ماه‌های حرام است. ‌همان‌گونه که پیش از ظهور اسلام، در دوره جاهلیت، جنگ و خونریزی در این ماه‌ها ممنوع بود، پیامبر اسلام نیز همان را تأیید کردند. محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود.
این مداح اهل بیت (ع) با بیان این‌که «فرا رسیدن ماه محرم و دهه اول آن فرصتی برای باز‌شناسی و برای رسیدن به هدف نهضت و قیام سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) است، اظهار کرد: هدف آقا اباعبدالله(ع) مقابله با ظلم و قدرت استکباری زمان و دفاع از ارزش‌های دین خدا بود در این مسیر بود که آن همه مصائب سنگین را تحمل کرد.
وی افزود: با توجه به مصائبی که اهل بیت(ع) تحمل کردند، سزاوار است مومنین عزادار باشند و با توجه به هدفی که تعقیب می‌کردند لازم است آن هدف شناسایی و در زندگی روزمره رعایت شود.
وی به دهه اول عاشورا به عنوان دهه امر به معروف اشاره کرد و گفت: سالار شهیدان فرمودند که هدفم امر به معروف و نهی از منکر است و آیا نمی‌بینید حق علیه باطل شد. امام حسین(ع) برای دفاع از حق و برای زدودن باطل مقابله کرد. حتی در این زمینه استقامت و پایداری کرد، تا این‌که تاریخ بشریت را عزادار خود ساخت.
وی ادامه داد: هر کس بشناسد اباعبداالله را و از هر نژاد و اندیشه‌ای که باشد اگر از هدف و مصایب او را باخبر شود قطعا برای او اشک خواهد ریخت.
وی با اشاره به این‌که «این ایام فرصتی است برای پی بردن به این مسائل مهم و تاریخی که در همه ادوار جریان دارد است»، خاطرنشان کرد: وظیفه علاقه‌مندان به اباعبدالله است که حق را حمایت کنند.
وی با اشاره به این‌که «مراسم عزاداری و باید به گونه‌ای باشد که معنویت عزاداری را حفظ کند»، تأکید کرد: آرایش مراسم نباید از معنویت آن بکاهد و صورت ظاهری سرگرم‌کننده بینندگان شود.
مراسم عزاداری و حتی نوحه و مرثیه خوانی باید به گونه‌ای باشد که حامل پیام آقا اباعبدالله باشد.
این مداح همچنین با اشاره به این‌که «محرم برای همه اهل ایمان درس زندگی است»، تصریح کرد: سزاوار است متصدیان امر عزاداری از ورود چیزهایی که موجب غفلت از پیام عاشورا می‌شود خودداری و حرمت عزای امام حسین(ع) را حفظ کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>