باران‌چشمه: ۲۰۰ زورخانه کشور غیر فعال شدند

مهرعلی باران چشمه در گفت و گویی اظهار کرد: یکی از رشته‌های ملی و آیینی که با فرهنگ، آداب و سنت ما عجین شده به واقع ورزش زورخانه‌ای است. ۲ رشته چوگان و ورزش زورخانه‌ای بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است ولی این ورزش‌ها در چند سال‌های مورد بی مهری قرار گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه حضور من در این فدراسیون مربوط به اواخر سال ۱۳۹۹ است، گفت: طبق آمار و اعتبارات تخصیص یافته به فدراسیون‌ها، ورزش زورخانه‌ای در میان ۵۱ فدراسیون جایگاه ۴۵ را به خود اختصاص داد. درخواست و ماموریت وزیر وقت به بنده احیا و زنده کردن این ورزش بود ولی این رشته دچار برخی چالش‌ها و مشکلات متعدد بود.
رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با بیان اینکه این ورزش سابقه بیش از ۹۰۰ سال را در کشورمان دارد، در یک سال اخیر که از ۹۰۰ زورخانه موجود در سطح کشور بازدید داشتم حدود ۲۰۰ زورخانه به علت برخی فرسودگی و مشکلات عدیده غیر فعال هستند. برخی زورخانه‌ها نیز با تغییر کاربری که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، هم اینک به چایخانه و رستوران تبدیل شده که می‌بایست با توجه به برخی مسائل از جمله معنویت، اخلاق، فتوت و ترویج قهرمانی، تربیت شخصیت‌های پهلوانی همچون رزازها، تختی، پوریای ولی و مرحوم سلیمانی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد و دوباره احیا شود. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید برای بازگشایی و مرمت این زورخانه‌ها با همکاری شهرداری‌ها و نهادهای دولتی همت کرد تا این ورزش توسعه و ترویج یابد.
وی یادآور شد: در این بازدیدها برخی زورخانه‌ها از نظر زیرساختی و تجهیزات از جمله تخته شنو، میل، سنگ، کباده و ضرب، کمبودهایی داشتند که تهیه این تجهیزات می‌تواند به توسعه این ورزش کمک به سزایی کند. بودجه فدراسیون در سال ۱۴۰۰، پنج میلیارد تومان بوده که تمام این اعتبار تخصیص یافت.
باران چشمه ادامه داد: مخاطبان این ورزش نسبت به ژیمناسیک با ۳۰۰ هزار و ووشو با ۷۰۰ هزار، جایگاه به مراتب کمتری دارد. امسال با تعاملی که با رسانه‌های تصویری صورت گرفت ابعاد ورزش زورخانه‌ای و مسابقات این ورزش از طریق رسانه ملی به نمایش درآمد.
رییس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ادامه داد: در حال حاضر مالکیت ۳۵ درصد از زورخانه های کشور در اختیار بخش خصوصی است. از تعداد ۹۰۰ زورخانه کشور حدود ۲۰ درصد بافت فرسوده دارند.

تهران، میزبان مسابقات بین‌المللی زورخانه‌ای
وی در بخش دیگری گفت: اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مسابقات زورخانه‌ای قهرمانی جهان با شرکت منتخبان ۱۲ کشور از چهار قاره به میزبانی تهران برگزار می‌شود. قرار بود که این رقابت ها از ۱۲ تا ۱۵ اسفند ماه امسال در اصفهان برگزار شود که به علت شرایط کرونایی این رویداد به تعویق افتاد.
باران چشمه با اشاره به اینکه در صدد هستیم تا با تعامل فدراسیون بین‌المللی، ورزش زورخانه و کشتی پهلوانی را ترویج دهیم خاطر نشان کرد: یکی از مطالبات رهبری این بود که ورزش زورخانه و پهلوانی در عرصه جهانی به خوبی معرفی شود.

زنده شدن بارقه امید با اهدای بازوبند پهلوانی توسط رییس جمهور
رییس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با توجه به اینکه پس از چند سال بازوبند پهلوانی توسط آیت‌الله رییسی، رییس جمهوری به پهلوان ایران اهدا شد، گفت: آخرین اهدای بازوبند پهلوانی از سوی رییس جمهوری در سال ۱۳۹۳ توسط رییس جمهور وقت به بازوی پرویز هادی بسته شد. اهدای بازوبند پهلوانی در مراسمی که امسال با حضور رییس جمهور صورت گرفت به واقع بارقه امید را میان ورزشکاران و علاقه‌مندان زنده کرد.
باران چشمه همچنین با اشاره به اینکه یکی از برنامه این فدراسیون توجه به قشر مرشد است گفت: این قشر در زمان کرونا دچار زیان و آسیب‌های مالی شدند که با کمک بیمه خدمات درمانی، تامین اجتماعی و همچنین با کمک صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان و وزارت ارشاد، طرح حمایتی را از این قشر در ۱۴۰۱ داشته باشیم.
وی بیان کرد: طبق بانک اطلاعاتی ۱۳۹۹ فدراسیون، ۱۷ هزار و ۵۰۰ ورزشکار به صورت سازمان یافته شناسایی شدند که این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ هزار نفر رسید. طبق آخرین آمارها جامعه مرشدان حدود ۶۷۰ نفر است که این رقم در برخی از استان‌ها حدود ۷۰ نفر و برخی استان‌های دیگر ۱۰ نفر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>