چگونه امامعلی حبیبی سریعترین کشتی‌گیر جهان شد

امامعلی حبیبی در ۵ خردادماه سال ۱۳۱۰ در یکی از روستاهای شهر بابل متولد شد .
ورزش را با کشتی محلی لوچو آغاز کرد و سپس یادگیری فنون کشتی را درسال ۱۳۳۱ در پادگان گرگان آغاز نمود و در شهر قائم شهر زیر نظر اسکندر علی‌آبادی آموزش خود را پیگیری نمود .
پس از قهرمانی در مسابقه‌های انتخابی مازندران در سال ۱۳۳۲ در رقابتهای قهرمانی کشور شرکت نمود و عنوان چهارم وزن ۷۲کیلوگرم را بدست آورد. سال ۱۳۳۳ هم به مقام چهارم رسید ولی با قهرمانی در سالهای ۱۳۳۵ و ۱۳۳۷ در تهران، ۱۳۳۸ در شیراز و ۱۳۳۹ در رشت قهرمان کشور شد و برای شرکت در اولین تورنمنت خارج از کشور خود عازم رقابتهای بین‌المللی ترکیه شد ولی در وزن ۶۷ کیلوگرم به موفقیتی دست نیافت .
بازیهای المپیک ۱۹۵۶ ملبورن اوج درخشش ببر مازندران بود که علی‌رغم تب شدید مدال طلای این رویداد بزرگ را در وزن ۶۷ کیلوگرم بدست آورد. امامعلی حبیبی در مسابقات جهانی تهران در سال ۱۹۵۹ دو تن از بزرگان کشتی دنیا بالاوادزه از شوروی سابق و اسماعیل اوغان از ترکیه را مجموعاً در کمتر از ۳ دقیقه ضربه فنی کرد .
در دوران حضور در عرصه کشتی به سریعترین کشتی‌گیر جهان معروف شد و در سال ۱۹۶۱ در رقابتهای جهانی یوکوهاما بالاتر از موروزوف از شوروی و کانه‌کو از ژاپن برای دومین‌بار روی سکوی نخست جهان ایستاد، در این سال تیم کشتی ایران به مقام قهرمانی دست یافت.
حبیبی با کسب مدال طلای رقابتهای جهانی ۱۹۶۲ تولیدو برای همیشه از دنیای دایره طلایی خداحافظی کرد .
وی علاوه بر ۴ طلای جهان و المپیک موفق به کسب مدال طلای بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ توکیو شد .
حبیبی پس از پایان دوره قهرمانی مدتی به مربیگری پرداخت ولی پس از آن وارد عالم سیاست شد و در دوره‌ای هم به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای ملی حضور داشت.
امامعلی حبیبی قهرمانی است که در کوتاهترین زمان قهرمانان بزرگی همچون بالاوادزه را با فنون یک‌دست و یک‌پا و سرته یکی به زمین می‌زد و پس از گذشت ۵۰ سال هنوز کشتی‌گیری نتوانسته با آن سرعت و تبهر فنون زیبای کشتی را به نمایش بگذارد .
بلور و اریکان از مربیان وی در تیم ملی بودند و وی با کشتی‌گیرانی نظیر جهان پهلوان غلامرضا تختی و محمدعلی صنعتکاران و محمد ابراهیم سیف‌پور ، منصور مهدی زاده ، حمید توکل ، رضا قلیچ‌خانی و برادران ملاقاسمی هم دوره بوده است.
حبیبی هم اکنون در باغ شخصی‌اش در اطراف قائم‌شهر زندگی می‌کند و مدتی از سال را نیز برای دیدار با اعضای خانواده به آمریکا می‌رود .
امامعلی حبیبی که همیشه قلبش برای مملکت می‌تپد در رقابتهای جهانی ۲۰۰۷ باکو لوح مشاهیر فیلا را دریافت کرد .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>