صدیق شریف : ورزش زورخانه ای؛ میراث اصیل ایرانی است

هنرمند خوشنام کشورمان گفت : ورزش زورخانه ای؛ میراث اصیل ایرانی است لذا باید آنرا حفظ کنیم.
فخرالدین صدیق شریف در گفت وگو با خبرنگار رخصت پهلوان آنلاین گفت : ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی از جمله میراث نیاکان ما محسوب می شود که موظف به حفظ و حراست آن هستیم .
وی با پرافتخار خواندن ورزش ملی کشورمان افزود : ورزش باستانی، اخلاق را سر لوحه ی فعالیت های ورزشکاران خود قرار داده است و در جهان به عنوان میراث اصیل ایرانی، تلاش دارد تا فرهنگی پهلوانی را نهادینه کند.
او با بیان اینکه ورزش پهلوانی و زورخانه ای قدمت و پیشینه ای طولانی دارد، تصریح کرد: پس از ورود دین مبین اسلام آداب اسلامی با این ورزش عجین شد و با تاثیرپذیری از سرشت جوانمردی امام علی(ع) و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی به مسیر خویش ادامه داد.
هنرمند خوشنام کشورمان ادامه داد : این ورزش ویژگی های مثبت بسیاری دارد و به همین دلیل است که هم اکنون این ورزش به عنوان میراث اصیل ایرانی در جهان مطرح است و در برخی از دانش نامه های بین المللی از ورزش زورخانه ای به عنوان قدیمی ترین ورزش بدنسازی جهان یاد می شود.
صدیق شریف گفت : ورزش پهلوانی و زورخانه ای را ورزشی فرهنگی می داند و براین باور است که فرهنگ
زورخانه ای و پهلوانی مجموعه حرکات ورزشی با وسایل ویژه ای است که همراه با آداب خاصی انجام می شود که این سنت اصیل ایرانی، ورزش و اخلاق را در هم آمیخته است .
این بازیگر با توضیح این موضوع که نتیجه تلاش در ورزش باستانی و رعایت تمامی اصول آن منجر به کسوت پهلوانی می شود، توضیح داد : پهلوانان در این ورزش افرادی هستند که علاوه بر قدرت جسمانی، صفات اخلاقی را سرلوحه ی زندگی خود قرار داده اند.
وی تصریح کرد : آیین پهلوانی، ریشه در تاریخ و تمدن کهن ایران باستان دارد و پهلوانان در این سرزمین همواره مورد اعتماد مردم بوده اند و در برقراری امنیت اجتماع کمک می کردند و شاید همین موضوع بوده که ورزشکاران این رشته در بین مردم از همه معتمدتر بوده اند .
او یادآور شد :ورزش زورخانه ای و فرهنگ پهلوانی در جهان منحصر به فرد و دارای موسیقی خاص خود است که نقش مهمی در تربیت نسل جوان کشور و گسترش فرهنگ ایثار و جوانمردی در جامعه ایفا می کند.
صدیق شریف توضیح داد : ورزشکارانی که قدرت جسمانی را با ویژگی های برتر اخلاقی در هم می آمیزند، لقب پهلوان را به دست می آورند و در میان مردم مورد احترام و از جایگاه ارزشمندی برخوردار می شوند. از پهلوانان بزرگ تاریخ ورزش زورخانه ای می توان به عارف و شاعر مشهور پوریای ولی، سید حسن رزاز و جهان پهلوان غلامرضا تختی اشاره کرد.
بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد : زورخانه به عنوان مکانی برای انجام دادن ورزش های پهلوانی به شمار می رود که ورزشکاران به منظور پرورش روح و جسم خود در آنجا حضور می یابند و در واقع از یک انسان ، انسانی فرهیخته ساخته و تحویل اجتماع می دهد .
او با تاکید براین موضوع که شایسته است برای گسترش این آیین ورزشی و معنوی با این پیشینه ی تاریخی و کهن باید بسیار تلاش شود افزود: همه ی ارگانها به ویژه عرصه هنر برای این حوزه باید بیشتر تلاش کنند چرا که این ورزش درنوع خود ابعاد زیادی از هنر را دارد .

محمد کریمی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>