برای حفاظت از ورزش باستانی تلاش کنیم

واقعیت این است ،جوانان ما آشنایی کمی با ورزش های پهلوانی و زورخانه ی دارند و در تمام کشور شرایط خاصی برای معرفی و تقویت ورزش پهلوانی وجود ندارد لذا این عدم آشنایی باعث استقبال کم این عزیزان از این ورزش شده است.
طبق فرمایشات حضرت امام راحل تقویت قوای جسمانی و روحانی دو وظیفه اصلی ورزشکاران است و این دو امر مهم تنها با توسعه ورزشی ملی و مذهبی کشورمان که بخشی از آن فرهنگ پهلوانی است، امکان پذیر خواهد شد.
بی تردید با ترویج ورزش پهلوانی وضعیت ورزش کشورمان در دو حوزه قهرمانی وحرفه ای که گاها با مشکلات اخلاقی نیز مواجه است، بهترخواهد شد.
اما چند نکته در این خصوص ضروری به نظر می رسد.
فرهنگ پهلوانی در راستای تاکیدات مکرر امام راحل و رهبر معظم انقلاب با هدف گسترش اخلاقیات و سیاست های دولت و وزارت ورزش و جوانان باید نهادینه شود. لذا اگر در این زمینه اقدامات وبرنامه ها ضعیف باشد، در کل به ورزش زورخانه ای و در سطح کلان به ورزش کشور آسیب وارد خواهد شد.
واقعیت این است در سراسر کشور شرایط خاص و ویژه ای برای تقویت ورزش پهلوانی وجود دارد لذا همه مسئولان و برنامه ریزان حوزه ورزش و فرهنگ باید در این راستا تلاش کنند تا وضعیت ورزش پهلوانی و زورخانه ای را بهبود ببخشند .
به نظر نگارنده باید ورزش زورخانه ای به تمامی اقشار جامعه معرفی شود و چنانچه مردم به تاثیرات این ورزش در زندگی فردی و اجتماعی آشنایی نداشته باشند نخواهند دانست چگونه یک انسان همانند تختی سالها به عنوان الگوی چندین نسل جامعه ورزشی قرار می گیرد و اینکه چرا وقتی نام ایرانی به میان می آید پوریای ولی به عنوان سمبل شکاندن هوای نفس مطرح می شود.

ورزش پهلوانی علاوه بر تاثیرات اخلاقی اش ، اثرات بسیاری را بر سلامت افراد یک جامعه دارد و در واقع اینگونه می توان گفت، ورزش پهلوانی تنها ورزشی است که همه افراد با هر سن و شرایطی را یک جا می پذیرد و از همه میهمانان تازه واردش پذیرایی می کند.
‌ورزش پهلوانی ،ورزش آبا و اجدادی ماست، ورزشی است که بسیاری از مردم این آب و خاک برای حفظ آن تلاش کرده اند و نگذاشته اند چراغ آن خاموش شود. ما هم باید از آن نگهداری کنیم و به هر بهانه ای که شده آن را به جامعه معرفی کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>