جعفرپور: تقویت فدراسیون و گسترش این رشته اصیل فرهنگی و ملی است

دبیرکل فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشور گفت: برای گسترش این ورزش بومی و ارزشی باید هیات های ورزشی در شهرستان ها و استان ها تقویت شود که این ایده در اولویت برنامه های سال ۱۳۹۹ این تشکل قرار دارد.
محمدجعفرپور روز پنجشنبه در جمع مسوولان ورزش پهلوانی یزد افزود: اگر هیات شهرستان ها و استان ها تقویت شود بدون شک این کار سبب تقویت فدراسیون و گسترش این رشته اصیل فرهنگی و ملی است.
وی ادامه داد: برگزاری دوره های استعدادیابی، مسابقات، آموزش برای اعضا و پیگیری نیازها در سطح کشور جزو برنامه هایی است که با همکاری علاقه مندان پیگیری می شود .
دبیرکل فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای تصریح کرد: بهره گیری از پیشکسوتان در برنامه ها و ارتباط با مردم و مسوولان برای تعالی این رشته در کشور از جمله موضوع های ضروری است.
جعفرپور همچنین به فعالیت مسوولان ورزش پهلوانی یزد اشاره کرد و از تلاش های صورت گرفته در خصوص برگزاری مسابقات و دوره های آموزشی قدردانی کرد.
وزرش زورخانه ای در ایران قدمت سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد، سابقه آن با صبغه دینی و فرهنگی مردم این استان به حدود ۷۰۰ سال می رسد.
این رشته مجموعه حرکت های ورزشی با اسباب و بی اسباب، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته های دور رواج داشته است.
ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن، چرخ زدن، میل بازی و شیرین کاری بین پاست.
در یزد کودک چهار ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله در این رشته فعالیت دارد و ۷۰ درصد فعالان ورزش های پهلوانی استان یزد را جوانان تشکیل می دهند.
استان یزد ۴۸ هیات ورزشی و افزون بر ۶۲ هزار بیمه شده زیرپوشش در رشته های مختلف دارد، جمعیت استان در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>