عید قربان با نماز و عبادتش، با ذکر و دعایش، با قربانى و صدقات و احسانش، بسترى براى جارى ساختن مفهوم عبودیت و بندگى است .
در این روز خدا به بندگانش می گوید :ز اسماعیل جان تا نگذری مانند ابراهیم / به کعبه رفتنت تنها نماید شاد شیطان را کسی کو روز قربان، غیر خود را می کند قربان / نفهمیده است هرگز معنی و مفهوم قربان را
عید قربان را فدا کردن همه «عزیزها» در آستان «عزیزترین»، و گذشتن از همه وابستگى ها به عشق
مهربان ترین دانسته اند .
گویند عید قربان، جلوهگاه تعبد و تسلیم ابراهیم حنیف است و فصل قرب مسلمانان به خداوند در سایه عبودیت و در یک کلام عید قربان، عید فداکارى، ایثار، قربانى، اخلاص و عشق و بندگى و یادآور زیباترین نمونه تعبد انسان در برابر خداوند متعال است. با آنچه که شایسته عزت و کرامت خداوند است.
می گویند ، عید قربان رها شدن از منیت ها و خودخواهی ها و کسب خشنودی پروردگار عالم، با گذشت و جانبازی است.
البته میزان وابستگی ها در افراد متفاوت است برخی عاشق پول و ثروت هستند، عده ای تنها به مقام و پست و موقعیت اجتماعی می اندیشند و بعضی نیز خوی سلطه جویی و استکبار دارند.
در اینجا هرکس باید ببیند اسماعیل او کیست و چه چیز مانند زنجیری او را متوقف کرده و از حرکت به سمت جلو باز می دارد یا چه کسی برای او عزیزتر است و محبتش مانع رسیدن او به قله کمال انسانی می شود، تا همان را به قربانگاه ببرد.
این روز بالاترین نقطه اى است که اوج مقام بشر تعیین و تا ابد، درجه ایمان با همان نقطه سنجیده مى شود .
روزی که شرافت بنى آدم در گرو رها شدن از نفس برای رسیدن به کرامت انسانى اش محک می خورد و انسان آزمون پس داده ، جشن می گیرد روز به مسلخ کشاندن نفس را .
نزول فیض رب العالمین است/ حلول «عید قربان» در زمین است عید قربان ، نقطه عطف آزادى مردمانی است که در تاریخ اسارت ها و بردگى هایى که بر انسان تحمیل شده بود با یک سر فرود آوردن در برابر حق لایزال ،بندها را گسست. سرآغاز ،حکومت توحید می شود.
تولد ایمان و مرگ تردید و بعد از آن می شود «عید غدیرخم».
روز ولای حیدر ، روز نور دل افروز امیرالمومنین على (ع)، روز کامل گشتن دین ، عید پیروزی على .
چون که از یُمن على، حق، راضى از اسلام شد .
روزی که پرده بردارى شد از، حُسن دل افروز مولا که دو عالم گوینددروازه شهر دانش «احمد» «مرتضى»
است .
یا علی ای اسدالله الغالب،ای زاده کعبه،ای تو هم کفو زهرای اطهر، پیروز بر خصم کافر؛ بَرکَنی از بُن به هنگام خیبر بساطِ ستمگر.
افتخارمان مولایی و سروری توست .»
خجسته باد پیوند «نبوت» و «امامت» در نقطه اوجى به نام غدیر خم که غدیر، گره محکمى است براى رشته دیانت.
محمد کریمی