زنده نگاه داشتن نام ورزش باستانی هدف اصلی رخصت پهلوان است

هنوز شنیدن از پهلوانان، جوانمردان و عیاران برخاسته از گود زورخانه ها برای بسیاری زیبا و شنیدنی است،
اما به زعم ما رخصتی‌ها، آنچه که بر زیبایی‌ها و جذابیت‌های این داستانها می‌افزاید نه از زور و بازوی پهلوانان است و نه از به خاک کشاندن حریفان، بلکه این زیبایی‌ها ناشی ازخصلتهایی از اصیل‌ترین آموزه های انسانی است که گاه گاهی، خواسته یا نخواسته گرد و غبار تاریخ، کم رنگ و محوشان می‌سازد و یا درگیر و دار مشکلات بشری به دست فراموشی سپرده می‌شوند.
اما این روزها شاهد تاکید مسوولان بر گسترش فرهنگ و زنده نگاه داشتن خصلتهای پهلوانی و جوانمردی در کنار قهرمانی‌ها هستیم، اصرا‌رهایی که بارقه‌های امید را در دل ورزشکارانی که درد پهلوانی دارند و نگران اصالت ورزش هستند، زنده می‌سازد.
بسیاری معتقدند که بهترین مکان برای رشد معنوی ورزشکاران حرفه‌ای با آیین‌های ایرانی و اسلامی، گودهای زورخانه‌ها است، آنجا که نام پروردگار، حی متعال، سرآغاز آغازهاست و اسم مطهرائمه اطهار، رمز تمامی پیروزی‌هاست، آنجا که مکتب انسان سازی است و هیچکس بر دیگری برتری نمی‌یابد مگر به معنی واقعی کلمه .
آنجا که پوریای ولی‌ها نامدار گشتند و تختی‌ها بزرگ، و برای ایرانی در عرصه‌های بین المللی نه تنها نام وطن را زنده نگاه داشتند، بلکه به ورزش عزت دادند.
اهمیت توسعه زورخانه‌ها در راستای گسترش فرهنگ دینی و ملی در ورزش تا بدانجا از ویژگی برخوردار گشته است که مقام معظم رهبری صراحتا در سخنانی در جمع ورزشکاران بر توسعه ورزش باستانی و کشتی پهلوانی تاکید می‌کنند.
شنیدن خبراحداث زورخانه‌ها در مراکز استانها، برنامه‌ریزی در راستای جذب علاقمندان به ویژه ترغیب نوجوانان و جوانان، برگزاری مسابقات در فضای مجازی به خاطر کرونا گامهای موثری بود که توسط برنامه ریزان و مسوولان سازمان تربیت بدنی برداشته شد.
اما نباید این مهم را فراموش کرد که در دنیای ماهواره ، کامپیوتر و قهرمانان هالیوودی و جهانی که به دهکده تشبیه اش کرده اند، باید راههای تازه‌تر را برای جذب نوجوانان و جوانان یافت وآنها را با فرهنگ های اصیل آشناتر ساخت.
جای بسی تاسف است که بگوییم با تمام این برنامه ریزی‌ها، زورخانه‌ها مهجورند و باستانی کاران مظلوم .
حتی تنها نشریه‌ی تخصصی این رشته ورزشی که در میان هزاران نشریه رنگارنگ که از هردری صدها سخن می‌گویند، جز کشتی پهلوانی و ورزش باستانی، کم رنگ و کم رنگ تر می شود.
هفته نامه‌ای که تنها می‌خواهد از زورخانه و پهلوانانش بگوید از معرفت و عیاری جوانمردانش. از آنجایی که طهارت روح و قدرت جسم برای نبرد با پلیدی ها هم قسم می‌شود. آنجا که رمز و راز انسان شدن با نام ائمه اطهار در محضر پروردگار تدریس می‌شود. ما می خواهیم از برترین‌ها و بهترین شدن‌ها سخن بگوییم.
از همان هایی که قصه هایی جذاب شدند. از همانهایی که در کلام معتقدیم در گرد و غبار تاریخ، شلوغی شهرها، تکنولوژی و ماهواره ها کم رنگ شدند. می‌خواهیم فقط کمی نامهاشان را پر رنگتر کنیم.
رخصتی ها یک هدف دارند و آنهم زنده نگاه داشتن نام ورزش باستانی، کشتی پهلوانی و باستانی کاران است و برای رسیدن به این مقصود، آهسته آهسته این راه پرفراز و نشیب را طی کرده و می کنیم و با افتخار سختی‌ها رابه جان می‌خریم.
رخصت پهلوان چشم داشتی ندارد، فقط می‌خواهد دیده شود. می‌خواهد با حمایت دیگر دلسوزان این آب و خاک در جهت رشد و توسعه این رشته ورزشی که ریشه در مذهب و سنت ما دارد، تلاش کند.
ما به رسم زورخانه ای‌ها کتف آنانکه صادق اند و عیار و قلبشان برای آیین، سنت و نام این مرز و بوم می‌تپد می‌بوسیم و دستهای گرمشان را برای روشن نگاه داشتن چراغ زورخانه‌ها و تنها نشریه باستانی کاران به رسم دوستی می‌فشاریم.
محمد کریمی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>