۵ شهریور؛ تولد جوانمرد و پهلوانی به نام غلامرضا تختی

پنجم شهریور، سالروز تولد بزرگ مردی است که واژه هایی چون اخلاق، جوانمردی، پهلوانی و قهرمانی در کنار نام جهان پهلوان «غلامرضا تختی» معنی پیدا کرد.
تختی پنجم شهریور ماه ۱۳۰۹ در یکی از جنوبی ترین محلات تهران یعنی خانی آباد به دنیا آمد. از این رو پنجم شهریور هر سال بهانه ای برای گرامیداشت یاد و خاطره این مرد اسطوره ای ایران است.
مردی از تبار پهلوانان و نام آوران تاریخ که ماندگاری نامش در ذهن مردم برای کسب مدال های رنگارنگ نیست، بلکه برای با مردم بودن و با مردم زیستنش است.
تواضع، افتادگی، جوانمردی، توجه به زیردستان و اخلاق نیکو از مهمترین ویژگی های جهان پهلوان تختی بود و هیچگاه مردم ایران فعالیت های او را برای کمک به مستمندان، افراد بی بضاعت و زلزله زدگان بویین زهرا فراموش نمی کنند.
بعد از گذشت بیش از پنج دهه از درگذشت پهلوان ایران زمین، او هنوز در قلب مردم جای دارد و در بسیاری از خانه ها و مغازه ها عکس یادگاری از جهان پهلوان تختی بر روی دیوار خودنمایی می کند.
تختی از۲۰سالگی کشتی را در باشگاه «پولاد» زیرنظر «حبیب الله بلور» آغاز کرد و در رقابت های قهرمانی کشور در سال های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸ بارها قهرمان کشور و سه بار نیز پهلوان ایران شد.
تختی در اولین حضور خود در تیم ملی در رقابت های جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی دروزن ۷۹کیلوگرم صاحب مدال نقره شد و در اولین حضور خود در المپیک در رقابت های ۱۹۵۲ هلسینکی با شکست مقابل کوریدزه (از شوروی) صاحب مدال نقره شد.
افتخارات پهلوان بزرگ کشتی ایران در رقابت های جهانی ۱۹۵۹ ، ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ تهران، یوکوهاما و تولیدو با کسب دو مدال طلا و یک مدال نقره ادامه یافت.
تختی در رقابت های المپیک ۱۹۵۶و۱۹۶۰ ملبورن و رم صاحب یک مدال طلا و یک مدال نقره و در
بازی های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو صاحب مدال طلا شد و آخرین بار در رقابت های جهانی ۱۹۶۶ تولیدو دوبنده تیم ملی را به تن کرد.
وایکینگ پالم سوئدی، عادل آتان ترک، بوریس کولایف روس، پیتر بیلر امریکایی، دیتریش آلمانی، ویحزیستیوک روس، عصمت آتلی ترک، حسن کنگور ترک، الکساندر مدوید بلاروس و احمد آئیک ترک مهمترین رقیبان تختی در ۱۴ سال حضور وی در عرصه بین الملی بودند.
تختی در فهرست بهترین های قرن اتحادیه جهانی در جایگاه سیزدهم قرار دارد و در رقابت های جهانی ۲۰۰۷ باکو نیز از وی به عنوان یکی از مشاهیر کشتی دنیا تجلیل شد.

همچنین مدال طلای ارزشمند «حسن یزدانی» در وزن ۸۶ کیلوگرم در پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۱۷ جهان در پاریس در حالی به دست آمد که در سکوی قهرمانی، حریفان روسی (والیف) و آمریکایی (جی دن کاکس) در سکوی سوم قرار داشتند و پرچم ایران در زمان نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران، بالاتر از پرچم این دو کشور قرار داشت که یاد و خاطره قهرمانی جهان پهلوان تختی در پیکارهای قهرمانی سال ۱۹۵۴ توکیو در ژاپن را زنده کرد.
آقا تختی در مسابقه های قهرمانی جهان سال ۱۹۵۴ در ژاپن موفق شد با کسب مدال طلای جهان، بالاتر از «بوریس کولایف» از اتحاد جماهیر شوروی سابق و «جک بابلر» از آمریکا قرار گیرد و پرچم ایران بالاتر از
پرچم های اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا قرار گرفت.
البته این اتفاق یکبار دیگر در رقابت های قهرمانی سال ۱۹۸۹ مارتینی سوئیس اتفاق افتاد.
«علیرضا سلیمانی» در حالی بر سکوی قهرمانی مسابقه های کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۸۹جهان در شهر مارتینی سوئیس ایستاد و مدال طلای جهان را بر گردن آویخت که «بروس بومگارتنر» از آمریکا نایب قهرمان شد و «اصلان بیک خادراتسف» از اتحاد جماهیر شوروی سابق بر سکوی سوم ایستاد و در این حالت پرچم ایران بالاتر از پرچم های کشورهای آمریکا و شوروی سابق به اهتزار درآمد و بار دیگر، تاریخ برای کشتی ایران تکرار شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>