بنفشه خواه : جوانمردی و پهلوانی از بارزترین خصوصیات ورزش باستانی است

اشاره : متولد سال ۱۳۲۲ در تهران. تحصیلات: دیپلم و فارغ التحصیل هنرکده آزاد هنرپیشگی آناهیتا در سال ۱۳۴۲نخستین کار تئاتری‌اش بازی در نمایشنامه ای در سال ۱۳۴۲به کارگردانی مصطفی اسکویی است.
وی سپس در تعدادی نمایش از جمله: عروسی فیگارو، گرگها و بره ها، سی زیف و مرگ، روغن نهنگ و تانیا بازی کرده است. در سال ۱۳۶۰ نیز در نمایش سرود سرخ برادری ظاهر شد که نخستین کار تئاتری او پس از انقلاب است. او در اواخر سال ۱۳۶۲در نخستین تجربه تلویزیونی‌اش تحت عنوان مخمصه کار فرهاد مجدآبادی بازی کرد که در نوروز ۱۳۶۳ از تلویزیون پخش شد.
بازی در سینما را از سال ۱۳۶۳با فیلم مکافات به کارگردانی فرامرز باصری آغاز کرد.
بازیگر توانمند سینما ،تلویزیون که از پیشکسوتان عرصه بازیگری نیز می باشد و بیش از ۱۰۰ کار هنری را در کارنامه ی فعالیت حرفه ای خود دارد، معمولا اهل گپ و گفت و گو نیست و بیشتر مایل است با ایفای نقشهای متفاوت در ژانرهای گوناگون حرفهایش رادر این زمینه بیان کند، اما رضا بنفشه خواه یک ویژگی خاص هم دارد که او را نسبت به سایرین متمایزتر می نماید و آنهم حضورش در آیین های ویژه ی ملی و مذهبی ورزش باستانی است.
این اهتمام و توجه وی به ورزشهای زورخانه ای ما را برآن داشت تا گفت و گویی کوتاه با این هنرمند مردمی کشورمان داشته باشیم.
رضا بنفشه خواه هنرمند سینما ، تلویزیون و تئاتر کشور در گفتگو با خبرنگار رخصت پهلوان آنلاین گفت: برنامه ریزی در جهت احیاء ورزشهای ملی ، یک ضرورت و هر اقدامی در این راستا ارزشمند است.
وی افزود: ورزش زورخانه ای میراثی است که از نیاکان ما به ارث رسیده لذا ما موظف به حفظ و اعتلای آن هستیم.

بنفشه خواه در زورخانه شیر


رضا بنفشه خواه ادامه داد: ردپای ورزش باستانی در شاهنامه و ده ها کتاب آیینی و فرهنگی دیده می شود و این نکته بیانگر عمق و ریشه دار بودن این ورزش است. این درحالی است که بسیاری از پهلوانان و نام آورانی که این روزها نامهایشان را می شنویم و از آنها به عنوان الگو و اسطوره یاد می کنیم همگی با تاریخ زورخانه پیوند خورده اند .
وی تصریح کرد : با وجود اینکه وظیفه ی اصلی تمامی رشته های ورزشی تقویت جسم وسلامتی است، ورزش باستانی نیز به عنوان یک رشته ورزشی این وظیفه ی مهم را بر عهده دارد و می بینیم که علاوه بر این مهم و وظیفه ی خطیرش ، بر سلامتی روح ، اخلاقیات و بسیاری از فضایل اخلاقی تاکید دارد.
هنرمند خوشنام کشورمان تصریح کرد: جوانمردی و پهلوانی از بارزترین خصوصیات ورزش باستانی و کشتی پهلوانی است که در آیین های مختلف تلاش می شود ، این ویژگی به نمایش گذاشته و گسترش یابد .
وی در ادامه با تاکید بر توسعه ورزش باستانی افزود: آموزش و گسترش این رشته ورزشی می تواند بسیاری از ویژگی های فرهنگی را به کشورمان بازگرداند و باعث شود آنچه که از آن به عنوان اخلاقیات در این رشته یاد می شود در میان نسل جوان گسترش یابد.
بازیگر نقش داروغه در سریال پهلوانان هرگز نمی میرند گفت: آنچه که به عنوان فرهنگ در کشورمان رایج شده ، فرهنگ واقعی ایرانیان است و به اعتقاد من روزی خواهد رسید که همگی تلاش خواهیم کرد به اصل خود باز گردیم و من فکر می کنم زورخانه و ورزش باستانی و آنچه که در این ورزش توصیه می شود آن قسمت گم شده ای باشد که بخواهیم دوباره آن را پیدا کنیم تا به آرامش برسیم.
هنرمند مردمی کشورمان به نام ورزشکاران برخاسته از زورخانه های کشور مثل جهان پهلوان تختی اشاره کرد و گفت: در سالهای بسیار دور از نزدیک زنده یاد جهان پهلوان تختی را دیدم، درست زمانی که برای زلزله زدگان بویین زهرا کمکهای مردمی جمع می کرد ، این خود خصلت بزرگی است که ورزشکار با آن نام و آوازه به خیابان بیاید و برای مردم کمک جمع کند.
وی تبلیغات را یکی از راهکارهای گسترش ورزش باستانی دانست و گفت: نسل جوان باید ورزش باستانی را بشناسد و بداند ورزش نیاکانش چه خصوصیاتی دارد و چرا باید برای حفظ و اعتلای آن تلاش کرد . او باید با ویژگی های منحصر به فرد ورزش های زورخانه ای آشنا شود تا بتواند جذب آن شود یا بخواهد ورزشکار این رشته شود ، قطعا تمامی این امور به واسطه تبلیغ انجام می شود که امیدوارم متولیان این ورزش و علاقمندان به فرهنگ کشورمان اقداماتی را در این خصوص انجام دهند.
رضا بنفشه خواه ادامه داد : من خود بارها به زورخانه رفته ام و هر زمان که برنامه ای در این خصوص انجام شده در زورخانه حضور پیدا کرده ام چون حضور در زورخانه حس بسیار خوبی به من می دهد ، من فکر
می کنم فضای معنوی و پیوند فرهنگی با حضور در این مکان ایجاد می شود.
او ادامه داد من هر زمان که فرصت داشته باشم سعی می کنم سری به زورخانه بزنم. وی در پایان از تمامی کسانی که در این زمینه تلاش می کنند، قدردانی کرد.
محمد کریمی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>