کووید ۱۹ شوخی بردار نیست و می تواند پایان عمر حرفه ای ورزشکار را رقم بزند

ابتلا به کرونا حتی در صورت بهبودی می‌تواند باعث پایان حضور ورزشکاران در میادین ورزشی شود.

با توجه به شیوع ویروس کرونا که همه چیز و مخصوصا ورزش را تحت تاثیر خود قرار داده است، اتحادیه جهانی کشتی زمان‌بندی احتمالی را برای از سرگیری رقابت‌ها اعلام کرده اما این امر قطعی نیست و منوط به بهبود شرایط کنونی است.
در این برهه زمانی مسئله بسیار مهم ضرورت توجه جدی ورزشکاران به پروتکل‌های بهداشتی و همچنین کسب آمادگی لازم برای بازگشت به مسابقات است.
طولانی شدن پروسه انجام تمرینات بصورت انفرادی ممکن است باعث دلزدگی کشتی گیران از ادامه تمرینات شود و از سوی دیگر آن‌ها را در معرض آسیب‌های جسمی و روحی قرار دهد. از این رو ارتباط مربیان با ورزشکاران و اطلاع از وضعیت آن‌ها برای دادن آگاهی ‌های لازم نقش تعیین کننده‌ای در حفظ شرایط طبیعی ورزشکاران دارد.
اتحادیه جهانی کشتی دستورالعملی را با کمک کمیسیون‌های پزشکی و علمی این اتحادیه آماده کرده که فکر می‌کنم ظرف یکی دو روز آینده به تمامی فدراسیون‌های ملی ارسال کند.
در این دستورالعمل راهکارهای محافظت هر چه بهتر از ورزشکاران در مقابل ویروس کرونا و همچنین راه‌های بازگشت بهتر آن‌ها به مسابقات عنوان شده است.
بطور میانگین بازگشت ورزشکاران نخبه ۳ تا ۵ هفته به طول می‌انجامد که در اینباره وظیفه مربیان این است که دستورالعمل‌ها را با دقت به ورزشکاران آموزش دهند و بر نحوه اجرای آن نظارت کنند تا زمینه برای بازگشت هر چه سریعتر آن‌ها به میادین آماده شود.
با تاکید بر اهمیت توجه به وضعیت روانی ورزشکاران در شرایط فعلی، می توان گفت ،پس از شیوع کرونا و تاثیرات مخرب آن بر نحوه زندگی تمامی افراد مخصوصا ورزشکاران، استفاده از روانشناس امری غیر قابل اجتناب است تا کشتی‌گیران به لحاظ ذهنی آماده بازگشت به مسابقات شوند.

هزچند خانه نشینی ورزشکاران حرفه‌ای می‌تواند منجر به افزایش وزن آن‌ها شود و سیستم تغذیه آن‌ها را نیز بر هم بزند.
با قوانین جدید اتحادیه جهانی کشتی درباره وزن‌کشی که از سال ۲۰۱۸ اجرایی شده است، سر وزن رسیدن کشتی‌گیران نیز بسیار سخت شده و توجه به این موضوع حیاتی است.
جدی گرفتن پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا از سوی ورزشکاران یک الزام است ، چرا که اطلاعات بدست آمده از بهبودیافتگان کرونا نشان می‌دهد این ویروس تاثیر عمیقی بر فیزیولوژی بدن این افراد داشته که از آن جمله می‌توان به کاهش ظرفیت اکسیژن گیری آن‌ها اشاره کرد. شاید این موضوع بر نحوه کار افراد عادی خیلی تاثیر چشمگیری نگذارد اما قطعا بر عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای تاثیر زیادی می‌گذارد و حتی می‌تواند مانع ادامه فعالیت آن‌ها در ورزش حرفه‌ای شود.
بنابراین ورزشکاران و کشتی‌گیران فکر نکنند در نهایت اگر هم به این ویروس مبتلا شوند آن را شکست می‌دهند و به مسابقات بازمی گردند. این ویروس اصلا شوخی‌بردار نیست و می‌تواند به پایان عمر حرفه ای ورزشکاران منجر شود. محمد کریمی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>