پیشکسوت زورخانه : ورزش باستانی تاریخ و تمدن ماست

حاج نعمت الله الماسی متولد ۱۳۱۰ است. او در کاشان متولد شد، اما در نوجوانی و دقیقا در سن ۷ سالگی به تهران سفر کرد و ورزش را از همان ابتدا و از زورخانه حسین رضی خان به مرشدی محمد مقامی آغاز کرد و با ورزشکاران نام آشنای چون اسماعیل قربانی ، پهلوان طوسی ، خان نایب و بسیاری از ورزشکاران آن دوران که در تاریخ ورزش ایران حماسه آفریدند، همراه و همگام شد.
الماسی این روزها پای ثابت زورخانه جم است و هم اکنون پس از نیم قرن تلاش در این حوزه همچنان به داخل گود می رود و تقریبا هفته ای چهار جلسه ورزش می کند . با او درخصوص ورزش زورخانه ای گفت وگو کردیم که در ذیل می خوانید :
حاج نعمت الله الماسی در ابتدا گفت: معرفی و شناساندن ورزش زورخانه ای به عنوان یک ورزش اصیل ،
فرهنگ ساز و معنوی و عرفانی به نوجوانان و جوانان و خانواده ها با کمک رسانه ها و الگوسازی پهلوانان و همگانی کردن ورزش زورخانه ای باید مورد توجه قراربگیرد .
پیشکسوت ورزش زورخانه ای گفت : ورزش زورخانه ای با نام امیر المومنین علی (ع) گره خورده و تمامی حرکات و زوایای این ورزش ریشه در باورهای مذهبی و ملی ما دارد.
او ورزش زورخانه ای را مترادف با جوانمردی و گذشت و برخورداری از تمامی روحیات اخلاقی و انسانی دانست و افزود: زورخانه ها با فراگیر نمودن منش جوانمردی در جامعه ، روحیه پهلوانی را در میان شهروندان جاری و ساری می سازند و همین امر به گسترش نیکی ها و خیرات و کاستن از ناهنجاریها در جامعه کمک
می کند.
الماسی ، با بیان اینکه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نشان دهنده با ایمان بودن ایرانیان است، افزود:‌ اسلام در هیچ جا فرهنگ پهلوانی ایرانیان را نفی نکرد و اسلام به نوعی با ورزش پهلوانی عجین شد، از این رو نه تنها ورود اسلام به ایران بر این ورزش تأثیر منفی نگذاشت، بلکه آن را تقویت کرد.
این باستانی کار کشورمان که از ۱۵ سالگی ورزش باستانی را شروع نموده است ، خاطر نشان ساخت: این ورزش دارای ابعاد هنری، دینی، معنوی و ارزشی است و از این فضا باید به بهترین شکل بهره برداری شود.
وی تصریح کرد: ورزش باستانی برای ایرانیان تنها یک ورزش نیست،‌ بلکه تاریخ و تمدن بوده و قداست آن بالاتر از هر ورزشی در جهان است، که در این رابطه وجود نام‌هایی همچون پوریای ولی و جهان پهلوان تختی نشان دهنده جایگاه والای این ورزش است.
الماسی ادامه داد : جوانان ما باید این چهره ها بشناسند تا بتوانند از آنها الگو برداری کنند .
او در پایان ضمن تاکید بر اینکه باید اصول و قوانین رعایت شود ، اظهار داشت : باید به پیشکسوتان احترام بگذاریم و در کنار آن جوانان را هم ببینیم چون آنان آینده ورزش باستانی هستند .
والسلام – شعبانی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>