طالقانی خواستار توجه رسانه ها به کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای شد

محمد رضا طالقانی، پیشکسوت کشتی گفت: توجه رسانه‌ها به کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای باعث جذب جوانان به این ورزش ایرانی خواهد شد.

محمدرضا طالقانی، پیشکسوت کشتی گفت: علاوه بر اینکه مسئولان ورزشی باید توجه بیشتری به کشتی پهلوانی داشته باشند، از رسانه‌ها می‌خواهم که به این ورزش دیرینه ایرانی بیشتر توجه کنند.
وی با بیان اینکه هرچقدر که به این رشته توجه شود، گرایش جوانان به ورزش نیز بیشتر می‌شود، افزود: شما دیدید که وقتی آقای احسان علیخانی با کار خوبی که در برنامه عصرجدید انجام داد و فرصت معرفی بخش هایی از ورزش زورخانه ای را فراهم کرد، چقدر علاقه جوانان به این رشته افزایش یافت.
رئیس سابق فدراسیون کشتی با اشاره به بخشی از روند تغییر و تحول در ورزش کشتی کشور، اظهار داشت: در گذشته کشتی پهلوانی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی اهمیت فراوانی داشت و همه ساله در بالاترین سطح اداره کشور به آن پرداخته می شد.
طالقانی افزود: حتی در دوران قبل از قاجار نیز مسابقه کشتی برای معرفی پهلوان اول پایتخت در دربار و یا در حضور بالاترین مقامات کشور برگزار می شد و بازوبند پهلوانی را نیز این مقامات اعطا می کردند که نشان دهنده اهمیت این عنوان برای جامعه بود.
وی ادامه داد: حتی با تغییر شکل کشتی و منتقل شدن مسابقات از گود زورخانه به روی تشک های ورزشی، باز هم از اهمیت این ورزش کاسته نشد.
این پیشکسوت کشتی افزود: در دوران معاصر نیز با اینکه مسابقات روی تشک انجام می شد، رسم و رسوم گذشته پا برجا بود و هر ورزشکاری که ۳ بار پیاپی پهلوان پایتخت می‌شد، علاوه بر دریافت دائمی بازوبند پهلوان اولی، مبالغی نیز به عنوان حق سفره دریافت می کرد تا صرف امور خیریه کند.
طالقانی در ادامه به برخی از نامه های مطرح کشتی پهلوانی در دهه های اخیر اشاره کرد و گفت: در دهه های اخیر نیز پهلوانان کشور و کسانی که بازوبند پهلوانی در اختیار داشتند، توانستند عناوین قهرمانی سنگین وزن جهان را برای کشور به ارمغان بیاورند.
وی با اشاره به اینکه مقر جهانی کشتی پهلوانی در ایران است، از مسئولان خواست توجه بیشتری به این ورزش داسته باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>