اصفهان میزبان جام جهانی ورزش زورخانه‌ای

در مهر ماه ۱۳۸۳ زمانی که مسئولیت سازمان تربیت بدنی کشور را برعهده داشتم، فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را به منظور توسعه فرهنگ ورزش زورخانه‌ای با حضور ۲۲ نفر از روسای کمیته‌های ملی المپیک کشورهای مختلف در تهران پایه گذاری شد و بنابراین قدمتی ۱۷ ساله دارد، هرچند از سال ۱۳۸۱ اولین اقدامات و مطالعات در خصوص این رشته آغاز شد.

وی با اشاره به قدمت بیش از ۳ هزار ساله ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در ایران افزود: این رشته ریشه در فرهنگ و تمدن و تاریخ باستان ما ایرانیان دارد، اما انجام آن به شکل قوانین و مقررات امروز نبود و بیشتر جنبه تفریحی، نمایشی و باستانی و جوانمردی داشت که از سال ۸۱ توسط اساتید و قهرمان بزرگ این رشته قوانین آن نوشته شد.

رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی، اضافه کرد: از زمان تاسیس فدراسیون در سال ۸۳ تاکنون ۲۵ کشور عضو آنها ثبت شده و فدراسیون ملی ثبت شده رسمی دارند که تحت نظارت و حمایت کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانانان هر کشور فعالیت می‌کند، هرچند ۸۶ کشور با این رشته آشنایی دارند و به دنبال افزایش کشورهای عضو هستیم.

وی در خصوص برگزاری مسابقات این رشته، خاطرنشان کرد: مسابقات جهانی هر دو سال یک بار بین چهار قاره آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا به شکل منظم و مشخصی برگزار می‌شود. قرار بود سال ۹۷ اصفهان میزبان رقابت‌های جهانی ورزش های زورخانه‌ای باشد، زمانی که از اصفهان رفتم به این نتیجه رسیدم که اصفهان نمی تواند میزبانی خوبی داشته باشد و اعتبار اصفهان به خطر می‌افتاده و زیر سئوال می رود که در نتیجه بجنورد میزبان شد. امسال اصفهان شایستگی میزبانی جام جهانی را دارد.

مهرعلیزاده گفت: کشورهای بلاروس، کوبا، عراق، هندوستان، کنیا، آذربایجان، گواتمالا، کره جنوبی، بنگلادش، ایران و تیم منتخب اصفهان در این مسابقات حضور دارند، افتتاحیه این رویداد ۲۲ دی ماه و اختتامیه آن ۲۸ دی ماه است. دو هفته پیش دوره همسان سازی در تهران برگزار شد و مربیان کشورهای مختلف آمدند و با قوانین جدید آشنا شدند تا طبق آن رقابتی صحیح و سالم داشته باشند.

وی با بیان اینکه مسابقات در دو بخش ورزش زورخانه و کشتی پهلوانی انجام می‌شود، اضافه کرد: برنامه ریزی فدراسیون مبتنی بر این است که ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی دو بال هم هستند و زورخانه مقدمه‌ای بر کشتی پهلوانی و پرورش پهلوان است و پهلوان هم تربیت یافته مکان مقدس زورخانه است، بنابراین این دو موضوع همیشه در کنار هم بوده و خواهند بود.

رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه و کشتی پهلوانی در خصوص مسابقات گفت: در ورزش‌های زورخانه‌ای دو بخش تیمی و انفرادی خواهیم داشت، بخش تیمی دارای امتیازات خاص خود است و بخش انفرادی آن مهارت‌های فردی که شامل رشته‌های سنگ، کباده میل بازی، چرخ چمنی و میل‌گیری سنگین است.

وی ادامه داد: کشتی پهلوانی نیز در پنج وزن ۵۰ تا ۶۰، ۶۰ تا ۷۰، ۷۰ تا ۸۰، ۸۰ تا ۹۰ و ۹۰ کیلوگرم به بالا برگزار می شود که هر تیم تشکیل شده از پنج ورزشکار زورخانه‌ای، سه کشتی گیر و یک سرپرست است و ورزشکاران از ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>