حضور چهره‌های شاخص در مراسم یادبود حسین ملاقاسمی

مراسم یادبود مرحوم حسین ملاقاسمی با حضور چهره‌های ورزشی و سینمایی برگزار شد.

در این مراسم که به همت صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور برگزار شد، چهره‌هایی از جمله محمد نصیری، اکبر حیدری، ابراهیم جوادی، دکتر سید مصطفی ابطحی، رحیم علی آبادی، احمد نجفی (هنرمند سینما)، محمد دلیریان، بهرام مشتاقی، حسن روشن،حمید علیدوستی، داود میرزایی، علیرضا حیدری، مهدی حاج محمد، عباس شیرخدا، عباس نمازیان، پرویز عرب، محمد بزم آور، حسن میرزاآقابیگ، داریوش واعظی، خسرو نظافت دوست، محسن کاوه، امیراحمدی، الله مراد زرینی، عارف ربطی، حسن حمیدی، جمشید آرش، جعفر علیزاده، محسن مسافرچی، رضا لایق، عباس خجسته، محمد محمودی، احمد عرب، محمدرضا منصوریان، سعید میرزا شفیع، اکبر فیض، دکتر داداشی، آرین فرسیابی، مرتضی حسینی، ایمان حسینی، نادر جهانگیری، جواد نورمحمدی، حاج جلال کریمی، مهدی حیدری و شمار دیگری از جامعه ورزش کشور حضور داشتند.

محمد دلیریان سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی که از شاگردان ملاقاسمی بود، در سخنانی اظهار کرد: مرحوم ملاقاسمی نقش تاثیرگذاری در کشتی فرنگی ایران داشته است. ایشان قهرمان و مربی بزرگی بود و شاگردان زیادی به کشتی معرفی کرد که یکی از آنها من هستم. بهرام مشتاقی و خیلی چهره‌های دیگر نیز شاگرد این مرد بزرگ بودند. سرطان اجازه نداد این اواخر او به ایران بیاید و کشتی ایران مرد بزرگی را از دست داد.

همچنین عباس شیرخدا مرشد پیشکسوت کشور نیز برای دقایقی به اجرای برنامه پرداخت.
حسین ملاقاسمی به دلیل بیماری سرطان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در آمستردام هلند بستری شده بود که متاسفانه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سن ۹۰ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
ملاقاسمی متولد سال ۱۳۱۱ و از همدوره‌ای جهان پهلوان تختی بود که در مسابقات جهانی کشتی آزاد در سال ۱۹۵۷ در استانبول ترکیه موفق به کسب مدال نقره جهان شد، وی سپس به رشته کشتی فرنگی آمد و در رقابت های جهانی سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ در ژاپن و آمریکا برای ایران به میدان رفت اما موفق به کسب مدال نشد. وی همچنین در دو المپیک ۱۹۶۰ و ۱۹۶۴ برای ایران کشتی گرفت. در سال‌های بعد به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی مشغول به فعالیت شد و در جریان بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران که تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب ۸ مدال طلا توسط علی‌آبادی، تورانیان، یداللهی‌،دلیریان، قنبری، کریمی، مشتاقی و فیلابی و یک نقره نظافت‌دوست، مقتدرانه بر سکوی نخست ایستاد، هدایت تیم ملی را بر عهده داشت. وی همچنین سابقه عضویت در شورای فنی کشتی فرنگی را دارد.

ملاقاسمی از سال ۱۳۴۵ وارد سینما شد و در تعدادی از فیلم‌های سینمایی قبل و بعد از انقلاب به ایفای نقش پرداخت که مورد توجه قرار گرفت.
دایی او محمود ملاقاسمی نیز اولین مدال آور تاریخ کشتی ایران در بازیهای المپیک (۱۹۵۲ هلسینکی) و جهانی ۱۹۵۱ است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>