یادی از پهلوان باشی

زنده یاد پهلوان سلیمانی دارنده شش بازوبند پهلوانی کشور و مدال طلای سنگین وزن کشتی آزاد جهان است به همین دلیل از او به عنوان « پهلوان باشی » یاد می شود.
به گزارش ایرنا، پهلوان علیرضا سلیمانی متولد سال ۱۳۳۵ تهران بود که دوران نوجوانی و جوانی خود را در محله ۳۰ متری جی در جنوب غربی تهران گذراند.
اولین مربی او «محمدعلی حساس» بود و کشتی را از وزن ۸۲ کیلوگرم آغاز کرد و تا وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی گرفت و در سه وزن ۹۰، ۱۰۰ و به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم (۱۳۰ کیلوگرم) به عضویت تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران درآمد.
پهلوان سلیمانی برای نخستین بار به عضویت تیم ملی کشتی آزاد ایران در وزن ۹۰ کیلوگرم در بازی های المپیک ۱۹۷۶ مونترال کانادا درآمد.
وی همچنین در پیکارهای کشتی قهرمانی سال ۱۹۷۷ جهان در لوزان سوئیس و ۱۹۷۸ جهان در مکزیکوسیتی ( مکزیک ) عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران بود.
او در مسابقه های جهانی سال ۱۹۸۹ در مارتینی سوئیس در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به دیدار فینال رسید و مقابل «بروس بومگارتنر» ستاره فوق سنگین تیم ملی کشتی آزاد آمریکا و دارنده ۱۳ مدال جهان و المپیک (۹ مدال جهانی و ۴ مدال المپیک) و با خیمه های سنگین و خوفناک خود موفق شد کشتی گیر سرشناس آمریکایی را که چهار سال نیز از سلیمانی جوانتر بود، شجاعانه شکست دهد.

مدال طلای علیرضا سلیمانی در این مسابقات در واقع نخستین مدال طلای ورزش ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسابقه های قهرمانی جهان در تمامی رشته های ورزشی به حساب می آید.
پهلوان سلیمانی در مسابقه های کشتی قهرمانی سال ۱۹۹۱ جهان در شهر وارنای بلغارستان برای دومین مرتبه و این بار در مرحله مقدماتی مقابل «بروس بومگارتنر» آمریکایی قرار گرفت و بار دیگر او را شکست داد.
بروس بومگارتنر که در گذشته موفق شده بود «رضا سوخته سرایی» دیگر کشتی گیر فوق سنگین تیم ملی کشتی آزاد ایران را شکست دهد، همواره از مواجه شدن با پهلوان علیرضا سلیمانی وحشت داشت.
علیرضا سلیمانی درحالی بر سکوی قهرمانی مسابقه های کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۸۹جهان در شهر مارتینی سوئیس ایستاد و مدال طلای جهان را بر گردن آویخت که «بروس بومگارتنر» از آمریکا نایب قهرمان شد و «اصلان بیک خادراتسف» از اتحاد جماهیر شوروی سابق بر سکوی سوم ایستاد و در این حالت پرچم ایران بالاتر از پرچم های کشورهای آمریکا و شوروی سابق به اهتزار درآمد و بار دیگر، تاریخ برای کشتی ایران تکرار شد.
چرا که جهان پهلوان غلامرضا تختی در مسابقه های قهرمانی جهان در مسابقه های قهرمانی سال ۱۹۵۴ جهان در توکیو ژاپن موفق شد با کسب مدال طلای جهان، بالاتر از «بوریس کولایف» از اتحاد جماهیر شوروی سابق و «جک بابلر» از آمریکا قرار گیرد و پرچم ایران بالاتر از پرچم های اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا قرار گرفت.
علیرضا سلیمانی در مسابقه های کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۷۸جهان در مکزیکوسیتی در وزن ۱۰۰ کیلوگرم به مقام پنجم رسید و تیم ملی کشتی آزاد ایران در این مسابقه ها با دو مدال نقره محمدحسین محبی در وزن ۷۴ کیلوگرم و رضا سوخته سرایی در وزن به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم و مدال برنز محمد بزم آور در وزن ۴۸ کیلوگرم، پس از تیم های شوروی سابق و آمریکا به مقام سوم دست یافت و این بهترین مقام برای کشتی ایران در آن دوران بود.
علیرضا سلیمانی غیر از مدال طلای قهرمانی جهان موفق شد در بازی های آسیایی ۱۹۸۶سئول در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا دست یابد و علاوه بر این صاحب چندین مدال قهرمانی آسیا در دهه ۸۰ میلادی است و علاوه بر آن مدال های رنگارنگی از مسابقه های بین المللی در کشورهای شوروی سابق، ترکیه،
بلغارستان، لهستان، آلمان شرقی سابق، آلمان غربی سابق و کشورهای دیگر برای کشورمان به ارمغان آورد.
به دلیل تحریم سیاسی بازی های المپیک ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس آنجلس از سوی ایران، علیرضا سلیمانی به رغم شایستگی های فراوانی که داشت، حضور در این دو دوره بازی های المپیک را از دست داد.
علیرضا سلیمانی آخرین بار در بازی های المپیک ۱۹۹۲ بارسلون به عضویت تیم ملی کشتی آزاد ایران در وزن ۱۳۰ کیلوگرم درآمد و به مقام ششم رسید و پس از آن برای همیشه از دنیای قهرمانی وداع کرد.
وی به مدت ۱۶ سال عضو تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران در وزن های ۹۰، ۱۰۰ و ۱۳۰ کیلوگرم بود و از جمله کشتی گیران مطرح دنیا بود که در سه دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی و در مقاطع مختلف برای تیم ملی کشتی کشورش در قاره آسیا و جهان کشتی گرفت.
پهلوان علیرضا سلیمانی از معدود کشتی گیران تیم ملی کشتی آزاد ایران پس از انقلاب است که علاوه بر این ورزش، به ورزش باستانی (ورزش پهلوانی و زورخانه ای) می پرداخت و به این ورزش سنتی و ملی کشورمان اهمیت زیادی نشان می داد.
وی دارنده شش بازوبند پهلونی کشور در سالهای ۱۳۵۸، ۱۳۶۱، ۱۳۶۲، ۱۳۶۴، ۱۳۶۵ و ۱۳۶۹ است.
علیرضا سلیمانی در دوران قهرمانی خود با بسیاری از کشتی گیران شوروی سابق همچون حسن زنگی اف، لوان تدیاشویلی، آناتولی پروکوپچوک، سلمان خاسمیکوف، مالخاز مهرمانشویلی، دیوید گوبد جیچیشویلی و … کشتی گرفت و بر زنگی اف و مهرمانشویلی بارها غلبه کرد.
مرحوم حاج عبدالحسین فعلی (فیلی)، مربی علیرضا سلیمانی در تیم ملی کشتی آزاد ایران در اواسط تا اواخر دهه ۷۰ میلادی بود.
سلیمانی، نحوه مبارزه با نامداران کشتی دنیا را از حاج فعلی فرا گرفته بود و به همین دلیل حاج فعلی حق زیادی بر گردن پهلوان علیرضا سلیمانی داشت.

پهلوان علیرضا سلیمانی برای اولین و آخرین بار در پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۹۳ جهان در شهر تورنتو کانادا به عنوان مربی کشتی گیران سنگین وزن (عباس جدیدی، رسول خادم و ابراهیم مهربان در وزن های ۹۰، ۱۰۰ و ۱۳۰ کیلوگرم)، به عضویت کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران درآمد و منصور برزگر سرمربی این تیم بود.
علیرضا سلیمانی، ۳۱ شهریور سال ۹۳ در سن ۵۸ سالگی بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>