زورخانه جوانمردان تهران

زورخانه جوانمردان

زورخانه جوانمردان (شهدای کن) به عنوان نخستین زورخانه غرب تهران در فضایی به مساحت ۷۵۰ متر مربع احداث شده و هم اکنون مورد استفاده علاقه مندان به ورزش های باستانی قرار می گیرد. زورخانه جوانمردان به صورت شش ضلعی همراه با گود زورخانه ،جایگاه میهمان، رختکن ، دفتر مدیریت ، اتاق مرشد و … طراحی شده است. زورخانه جوانمردان مطابق با استانداردهای فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشور در یک طبقه احداث شده است.ورزشی‌های زورخانه‌ای یکی دیگر از ورزش‌های پهلوانی محسوب می‌شود که نام دیگر آن ورزش‌های باستانی ایرانیان است جایی که در آن به ورزش‌های باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد در زورخانه علاوه بر ورزش‌های زورخانه‌ای کشتی نیز گرفته ‌می‌شد. ورزش‌های زورخانه‌ای از قدیمی‌ترین ورزش بدن سازی جهان معرفی شده است.

گاهی بد نیست کمی به عقب برگشت. به دورانی که آموختن فنون جنگی راه و روش خاص خود را داشت و جنگ‌ها تن به تن انجام می‌شد. زمانی که جنگاوران بخشی از این فنون را نه در سربازخانه‌ها که در زورخانه‌ها می‌آموختند و خود را برای جنگ نیامده، در گود ورزشگاه‌ها پرورش می‌دادند. نه فقط آداب جنگ و دفاع و زورآزمایی که آداب پهلوانی و اخلاق را هم در همین‌جا می‌آموختند. همین است که زورخانه‌ها برای ساکنان شهرهای ایران، محل‌هایی قابل احترام بود و بزرگان و پهلوانانی که به آنجا رفت و آمد می‌کردند، معروف به خوش اخلاقی و دستگیری. اگرچه این روزها با تغییر سبک زندگی، زورخانه‌ها کارکرد سابق را از دست داده‌اند، اما هنوز هم زورخانه‌های سرپای شهرها محلی برای ورزش، پرورش بدن و شنیدن مناجات با صدای خوش‌آهنگ مرشد زورخانه و دورهمی مردان و انجام دادن بعضی مراسم اجتماعی‌اند. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران هم پنج سال قبل در یونسکو ثبت شد.

بیشتر زورخانه‌های تهران در مناطق قدیمی و جنوبی پایتخت قرار دارند و مناطق تازه‌ساخت‌تر از وجود زورخانه‌ها تقریبا بی‌بهره اند. زورخانه جوانمردان به نام زورخانه شهدای کن هم معروف است. با ۷۵۰ متر مربع مساحت، اولین زورخانه غرب تهران نام گرفته. زورخانه جوانمردان پنجشنبه‌ها تعطیل است و جمعه‎ها ساعت ۱۱ تا ۱۴ میزبان علاقه‌مندان به این رشته باستانی است. روزهای زوج از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۲ و روزهای فرد از ساعت ۱۸ تا ۲۰ می‌توانید به آنجا بروید. مدیریت این مجموعه بر عهده آقای ربیعی است

آدرس : خیابان آیت الله کاشانی، میدان شهر زیبا، خیابان احمد کاشانی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>