زورخانه پولاد شیراز در آستانه تخریب

خبر تخریب زورخانه پولاد شیراز، سبب ناراحتی ورزش‌دوستان به‌ ویژه فعالان رشته پهلوانی و زورخانه‌ای شده است؛ موضوعی که با تملک ۵۰ درصدی این زورخانه توسط یک شخص از مدت‌ها قبل مطرح بوده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای یکی از نمادهای هویت و فرهنگ ایرانی بوده که قدمت آن براساس دانشنامه بروکهاوس به بیش از هزار سال پیش می‌رسد و به‌عنوان یک اثر معنوی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

این ورزش بر مدار اخلاق، جوانمردی، مرام و معرفت استوار بوده و پهلوانانی بزرگ را به جامعه پیشکش کرده است، کسانی که ریش خود را برای حفظ حرمت به بزرگترها، گذشت و مردانگی گرو می گذاشتند.

این ورزش ملی، مذهبی با پیشینه‌ای تاریخی که در تقویم کشورمان نیز ثبت شده، از جایگاهی خاص در استان پهناور فارس و شهر شیراز برخوردار بوده و با فعال بودن ۲۵ زورخانه در مرکز این استان، از استان‌های پیشرو در این رشته است.

در این میان اما خبر تخریب زورخانه پولاد شیراز، سبب ناراحتی ورزش‌دوستان به‌ ویژه فعالان رشته پهلوانی و زورخانه‌ای و منجر به ثبت سوژه‌ای با عنوان “تخریب قدیمی‌ترین زورخانه شیراز“در سامانه فارس من خبرگزاری فارس شده است. موضوعی که با تملک ۵۰ درصدی این زورخانه توسط یک شخص از مدت‌ها قبل مطرح بوده و همچنان ادامه دارد.

زورخانه پولاد شیراز، یکی از قدیمی‌ترین زورخانه‌های کشور بوده که در اواخر دوره‌ زندیه به‌ عنوان آب انبار و در کنار مسجد وکیل و بازار وکیل ساخته که بعد از حدود ۱۳۰ سال به زورخانه تبدیل شد و قدمت کنونی آن به ۱۶۶ سال می‌رسد، زورخانه‌ای که در بافت تاریخی و گردشگری کلانشهر شیراز واقع شده و تاکنون بزرگانی همچون خلیل عقاب، محمدکاظم دلاوری، ملاعلی سیف، محمدعلی کلاهی را با زنگ و نوای گرم مرشد محمود خداپرست به‌ عنوان نمادهای جوانمردی، بزرگی و اخلاق به جامعه معرفی کرده است.

تغییر کاربری اماکن تاریخی در شیراز به موضوعی تکراری تبدیل شده و تخریب و تغییر کاربری زورخانه پولاد شیراز نیز در زمره اماکن میراثی است که گفته شده به زودی تخریب و تغییرکاربری خواهد یافت.

در پی تعطیلی طولانی مدت و پلمب زورخانه تاریخی پولاد شیراز، براساس شنیده‌ها مردم محله از گذاشتن آب بر پی، زیرساخت و دیوارهای این بنا خبر دادند تا احتمال این اتفاق نامبارک بیش از پیش شود.

عزم تخریب و تغییرکاربری زورخانه پولاد شیراز جدی است

در این راستا، رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان فارس اظهار داشت: زورخانه پولاد شیراز هویت استان فارس و شیراز بوده و متاسفانه از مدت‌ها قبل موضوع تخریب و تغییرکاربری این بنا مطرح شده است.

حسین غرقی با اشاره به اینکه پیش از این به اسم تعمیرات سعی در تخریب این بنای تاریخی داشته‌اند گفت: مدت‌هاست که درب این زورخانه تاریخی به روی علاقه‌مندان بسته است.

وی با تاکید بر اینکه برخی به‌ طور جد در پی تخریب زورخانه پولاد شیراز هستند، افزود: با نامه‌نگاری به میراث فرهنگی و شهرداری توانسته‌ایم تاحدودی جلوی این اتفاق را بگیریم و از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تخریب زورخانه پولاد شیراز دریغ نخواهیم کرد.

غرقی با اشاره به اینکه شهرداری و میراث فرهنگی اعلام همکاری کرده تا مانع از تخریب و تغییرکاربری این زورخانه باستانی شوند، اذعان داشت: همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا مانع از تخریب این زورخانه تاریخی که نماد فرهنگ پهلوانی است، شویم.

تخریب و تغییرکاربری زورخانه پولاد شیراز مسجل است

رئیس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان شیراز نیز با بیان اینکه زورخانه پولاد، قدیمی‌ترین و به نوعی شناسنامه زورخانه‌های استان فارس است، اظهار داشت: این زورخانه متعلق به وراث مرحوم محمدعلی کلاهی بوده و قدمتی بیش از ۱۶۰ سال در پیشانی ورزش زورخانه و پهلوانی دارد که پهلوانان نامدار بسیاری در این مکان پرورش یافته‌اند.

علیرضا هوشمندی ادامه داد: بعد از فوت مرحوم کلاهی زورخانه پولاد به ورثه وی تعلق گرفت که امسال خبر فروخته شدن سه دانگ از این بنا را شنیدیم و در آن برهه جلساتی را با خریدار  گرفته و وی اذعان داشت که این ورزش در این زورخانه تاریخی ادامه خواهد داشت و ما را به نوعی خام کرد.

وی درباره تعطیلی این زورخانه عنوان کرد: خریدار در ادامه به سراغ مرشد و مدیر زورخانه پولاد رفته و پس از تخلیه زورخانه از ابزار و وسایل، قفلی بر درب آن زده و این مکان را پلمب کرده است.

هوشمندی پیرامون اهداف و برنامه‌های خریدار زورخانه پولاد شیراز مطرح کرد: بارها اعلام کردیم فردی که دیدگاهی اقتصادی دارد و مبلغ گزافی را برای نصف یک زورخانه هزینه می‌کند، قطعا برنامه‌ایی برای آن دارد درحالیکه کار زورخانه عشق است و هیچگونه درآمد و منفعت خاصی ندارد.

رئیس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان شیراز تصریح کرد: طبق گزارش‌های مردمی که به دست ما رسیده، آبی را بر شالوده این زورخانه قدیمی گذاشته تا در آینده‌ای نزدیک تخریب شده و بتواند تغییر کاربری این بنا را عملی کند‌.

وی افزود: زورخانه در منطقه‌ای واقع شده که محل عبور و مرور گردشگران و بسیاری از مردم شهر است،  بر ما مسجل است که کار زورخانه را ادامه نخواهد داد و کاربری دیگری برای کسب منفعت و درآمد به جای زورخانه راه‌اندازی خواهد کرد.

هوشمندی در مورد تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری بنای زورخانه پولاد شیراز گفت: با توجه به اینکه این زورخانه یک ملک میراثی است، طی مکاتبات با شهرداری و میراث، قول مراقبت و جلوگیری از تخریب داده شده است.

مطالبه عمومی برای جلوگیری از تخریب زورخانه تاریخی پولاد شیراز

طبق بررسی‌ ها به نظر می‌رسد که تصمیم خریدار مبنی بر تخریب و تغییرکاربری بنای تاریخی و میراثی زورخانه پولاد شیراز جدی بوده و قصد راه اندازی کسب و کاری سودمند با درآمد بالا در این محور گردشگری دارد.

در همین خصوص طی صحبت‌هایی که با مردم شیراز به‌ویژه فعالین رشته ورزشی زورخانه‌ای داشتیم، همگی مطالبه بازگرداندن زورخانه پولاد شیراز را به زورخانه های فعال شهر دارند تا بار دیگر با به صدا درآمدن زنگ آن، ورزشکاران در آن محیط علاوه بر ورزش به تحصیل اخلاق و مروت بپردازند.

بنابراین نیاز است دستگاه‌های مسئول و متولی همچون شهرداری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای صیانت از این اثر فاخر تاریخی که هویت شیراز و استان فارس در این رشته ورزشی است، ورود کرده و مانع از تخریب و تغییرکاربری آن شوند، اتفاقی که درصورت رخ دادن با غضب و ناراحتی آحاد مختلف مردم حتی در سطح کشور همراه خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>