ارجمندی : در شرایط کرونایی از ضعفا و مستمندان دستگیری کنیم

ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی مملو از انسان هایی است که با تعلیمات سخت ورزشی و اخلاقی منحصر به فرد شده اند ، این اتفاق به این دلیل رخ داده است که معمولا ورزشکاران این رشته تحت تعلیمات سخت ورزشی و اخلاقی قرار می گیرند، در واقع انسانی که وارد زورخانه می شود، از دو حیث تحت تعلیم قرار می گیرد (جسمانی و معنوی) ، که البته تعلیمات معنوی بسیار سخت تر از آموزش های ورزشی است .
اینها را گفتیم که از مردی سخن بگوییم که در این فضا رشد یافته است ، حاج اسماعیل ارجمند که در زورخانه آموزش دیده، خواستار توجه بیشتر به این رشته ورزشی است. ارجمند را می توان بی هیچ تردیدی انسانی تمام عیار نام برد که در حوزه کار و فعالیت اجتماعی حضور موثری دارد. مردی وطن دوست که رشد و تعالی ایران زمین را در راس بسیاری از امور می داند .
پیشکسوت ورزش پهلوانی و زورخانه ای در گفتگوی نوروزی با خبرنگار رخصت پهلوان گفت : ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی یک رشته ورزشی کاملا فرهنگی است که پیوند عمیقی با دین اسلام دارد .
حاج اسماعیل ارجمند تصریح کرد : فرهنگ پهلوانی به‌ علت اتصال به اسلام، یک فرهنگ زنده و پویا در کشور است که گذر زمان هیچ تاثیری بر روند رشد آن نداشته و ندارد.
او که خود از ورزشکاران این رشته است، ابعاد اثر گذاری ورزش ملی و مذهبی کشورمان را مورد توجه قرار می دهد و در این خصوص چنین توضیح می دهد : این ورزش دارای ابعاد هنری، دینی، معنوی و ارزشی است و در دنیا نمونه‌ی آن دیده نمی شود و در واقع شرایط این ورزش به شکلی است که می تواند افراد مختلف با عقاید متفاوت را جذب خود کند .
ورزشکار کشورمان ادامه داد: یکی از جذابیتهای مهم این ورزش این است که ورزش زورخانه ای با موسیقی و شعر همراه است و این نکته می تواند در جذب مخاطب نیز بسیارمهم باشد.
او سپس پیشینه این ورزش را تشریح کرد و با بیان اینکه ورزش به حدود سه هزار سال قبل بر می‌گردد و کاملا ایرانی است افزود : در واقع نگاه مذهبی این ورزش و آنچه که از اشعار آن و تاریخ این ورزش باقی مانده این موضوع را بیان می کند که ایرانیان از ابتدا واحد بوده اند و اخلاقیات از مسائلی است که بدان توجه داشته اند .
ارجمند سپس به اسلام آوردن ایرانیان و تاثیر آن در چگونگی برگزاری ورزش پهلوانی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد :‌ اسلام در هیچ جا فرهنگ پهلوانی ایرانیان را نفی نکرد و خوشبختانه اسلام به نوعی با ورزش پهلوانی عجین شد، از این رو نه تنها ورود اسلام به ایران بر این ورزش تأثیر منفی نگذاشت، بلکه آن را تقویت کرد.

وی تصریح کرد: ورزش باستانی برای ایرانیان تنها یک ورزش نیست، ‌بلکه تاریخ و تمدن بوده و قداست آن بالاتر از هر ورزشی در جهان است، که در این رابطه وجود نام‌هایی همچون پوریای ولی و جهان پهلوان تختی نشان دهنده جایگاه والای این ورزش است.
خیر و حامی ورزش زورخانه ای با بیان اینکه فرهنگ پهلوانی به‌علت اتصال به اسلام، یک فرهنگ زنده و پویا در کشور است، افزود:‌ قطعا این ورزش دارای ابعاد هنری، دینی، معنوی و ارزشی است، از طرف دیگر در دنیا نمونه‌ای وجود ندارد که یک ورزش با موسیقی زنده برگزار شود.
ارجمند به بیان این موضوع می پردازد که پیش از این خاستگاه ورزشکاران بزرگ و نام آور، زورخانه بوده است و بسیاری از تاریخ سازان ورزش ایران که در کشور و خارج از کشور صاحب نام و کسوت هستند در زورخانه ها تربیت شده اند
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه دانشگاه‌ها و دانشجویان در ارتقا و تقویت فرهنگ پهلوانی در کشور، تصریح کرد: در این حوزه نقش روابط عمومی در توسعه این حوزه پررنگ است، از اینرو اطلاع رسانی در این بخش موجب جذب بیشتر جوانان به این ورزش می‌شود.
این پیشکسوت ورزش زورخانه ای همچنین به این موضوع می پردازد که در ورزش زورخانه ابعاد زندگی اجتماعی بسیار مورد توجه است که از جمله می توان به صله رحم، حمایت از ضعفا اشاره کرد .
حاج اسماعیل ارجمند گفت : این توصیه هم اکنون به کارمان می آید که در ایام نوروز بیشتر حواسمان به اطرافیان مان باشد و بیشتر آنها را دریابیم و فراموش نکنیم که آنها هم حق شاد زیستن دارند .
وی ادامه داد : این نوروز با تمامی نوروزها متفاوت است و آنهم حضور ویروسی به نام کروناست پس بیائیم در این شرایط کرونایی که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند از ضعفا دستگیری کنیم تا در شب عید سفره هایشان خالی نباشد.
سعید کریمی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>