اخلاق رابطه ای مستقیم با ورزش دارد

ورزش بعنوان عاملی برای سلامت جسم و سلامت روح تعریف شده است ، که تن سالم ، روان سالم و افراد سالم می سازد.

اخلاق از مهمترین بخش های سلامت روح و روان است که رابطه ای مستقیم با ورزش دارد.
در واقع ورزش پتانسیل درونی افراد را به نحوی خود خواسته و ارادی و لذت بخش تخلیه می کند و انسان تخلیه شده از شادی های درونی احساس آرامش می کند وتندرستی را جایگزین رخوت و بی تحرکی می کند.
بنابراین ورزشکار با اخلاق نه تنها درعرصه ورزش دارای جایگاه خاصی است ، بلکه برای سلامت یک جامعه نقش بسیار مفیدی دارد و بعنوان یک معلم از راه دور درحال تعلیم دادن به شاگردانش می باشد.
بدیهی است هر چقدر که اخلاق نقش موثر و مفیدی در بهبود ورزش دارد، رفتار بد و بد اخلاقی نقش منفی و مخرب بر عملکرد ورزشی دارد.

متاسفانه بد اخلاقی در ورزش آثار بسیارسویی دارد که می توان به کاهش عملکرد ورزشکار ، کاهش عملکرد تیمی، کوتاه بودن دوران بازیگری، منفور شدن نزد اذهان عمومی، الگوی نامناسب برای نوجوانان و تاثیرات منفی بر جامعه اشاره کرد.
در تاریخ ایران ورزشکاران خوشنام و پرآوازه ای در میادین ورزشی متولد شدند و نام خود را در این دفتر برای همیشه ثبت کردند، آنها الگوی تمام عیار اخلاقی ، رفتار و فرهنگ اجتماعی شدند.
ورزش ملی و مذهبی ایران عزیز یعنی ورزش زورخانه ای مملو از تعالیم اخلاقی است که می خواهد به انسان بیاموزاند که انسان سلامت، باید جسم و روحش را همزمان تعالی ببخشد و سال هاست این ورزش با این روند درپی آموزش است و ورزشکارانی چون زنده یاد محمد صادق بلورفروش،جهان پهلوان تختی،سلماسی،زنده یاد پهلوان سلیمانی را تربیت و تقدیم اجتماع کرد.
هر ورزشکار، قهرمان، مربی و مدیر ورزشی باید آگاه باشد که تمام تلاش ها و کوشش ها در ورزش اهداف اجتماعی و فرهنگی را دنبال می کند و دلیل و بهانه تمام این تلاش ها توسعه اخلاق است.
قهرمانی، پیروزی و برد تا جایی ارزشمند است که هدف اصلی ورزش یعنی « اغنای فرهنگی جامعه » را دنبال کند.
پس بدانید که قهرمان شدن و بر سکوها ورزشی تکیه زدن به تنهایی هدف نیست بلکه وسیله ایست برای رسیدن به آرمان های اخلاقی اجتماع.حال که ورزش را به عنوان یکی از کارآمد ترین ابزار های جامعه در اصلاح فرهنگ و رفتار شناختیم باید از جایگاه و وظایف خود در این بخش به عنوان ورزشکار، مربی، سرپرست و مدیر آگاه باشیم.
در این قسمت از اجتماع که رسالت فرهنگی به دوش دارد شما به عنوان اشخاص مطرح و صاحب منسب در واقع پرچم داران و طلایه داران فرهنگی و اخلاقی شناخته می شوید. ورزش عرصه ایست که نگاه ها به آن دوخته شده است و همه رفتار ها وعملکرد های شما زیر ذره بین نگاه انسان های جامعه است.
هرگونه رفتار ناشایست و نابجا اثرات مخربی بر جایگاه شما و حتی فرهنگ جامعه دارد.

ورزشکار بی اخلاق محبوبیت و مقبولیت خود را از دست می دهد و به تدریج از صحنه ورزش محو می شود.
به عنوان یک مربی و یا ورزشکار باید بدانید که هرچه موفقیت بیشتری کسب می کنید انتظارات و توقعات جامعه و مردم از شما بیشتر می شود و کودکان و نوجوانان بیشتری از شما الگو می گیرند و می توان گفت:یک قهرمان واقعی معلم اخلاق است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>