برای حفاظت از ورزش باستانی تلاش کنیم

واقعیت این است ،جوانان ما آشنایی کمی با ورزش های پهلوانی و زورخانه ی دارند و در تمام کشور شرایط خاصی برای معرفی و تقویت ورزش پهلوانی وجود ندارد لذا این عدم آشنایی باعث استقبال کم این عزیزان از این ورزش شده است.
طبق فرمایشات حضرت امام راحل تقویت قوای جسمانی و روحانی دو وظیفه اصلی ورزشکاران است و این دو امر مهم تنها با توسعه ورزشی ملی و مذهبی کشورمان که بخشی از آن فرهنگ پهلوانی است، امکان پذیر خواهد شد.
بی تردید با ترویج ورزش پهلوانی وضعیت ورزش کشورمان در دو حوزه قهرمانی و حرفه ای که گاها با مشکلات اخلاقی نیز مواجه است، بهترخواهد شد.اما چند نکته در این خصوص ضروری به نظر می رسد.
فرهنگ پهلوانی در راستای تاکیدات مکرر امام راحل و رهبر معظم انقلاب با هدف گسترش اخلاقیات و سیاست های دولت و وزارت ورزش و جوانان باید نهادینه شود.لذا اگر در این زمینه اقدامات و برنامه ها ضعیف باشد، در کل به ورزش زورخانه ای و در سطح کلان به ورزش کشور آسیب وارد خواهد شد.
واقعیت این است در سراسر کشور شرایط خاص و ویژه ای برای تقویت ورزش پهلوانی وجود دارد لذا همه مسئولان و برنامه ریزان حوزه ورزش و فرهنگ باید در این راستا تلاش کنند تا وضعیت ورزش پهلوانی و زورخانه ای را بهبود ببخشند .
به نظر نگارنده باید ورزش زورخانه ای به تمامی اقشار جامعه معرفی شود و چنانچه مردم به تاثیرات این ورزش در زندگی فردی و اجتماعی آشنایی نداشته باشند نخواهند دانست چگونه یک انسان همانند تختی سالها به عنوان الگوی چندین نسل جامعه ورزشی قرار می گیرد و اینکه چرا وقتی نام ایرانی به میان می آید پوریای ولی به عنوان سمبل شکاندن هوای نفس مطرح می شود.

ورزش پهلوانی علاوه بر تاثیرات اخلاقی اش ، اثرات بسیاری را بر سلامت افراد یک جامعه دارد و در واقع اینگونه می توان گفت، ورزش پهلوانی تنها ورزشی است که همه افراد با هر سن و شرایطی را یک جا می پذیرد و از همه میهمانان تازه واردش پذیرایی می کند.
‌ورزش پهلوانی ،ورزش آبا و اجدادی ماست، ورزشی است که بسیاری از مردم این آب و خاک برای حفظ آن تلاش کرده اند و نگذاشته اند چراغ آن خاموش شود.
ما هم باید از آن نگهداری کنیم و به هربهانه ای که شده آن را به جامعه معرفی کنیم.

                                             اکرم شعبانی
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>