عباس زندی اولین مرد طلایی تاریخ کشتی ایران

عباس زندی در سال ۱۳۱۰ در محله قدیمی سنگلج تهران بدنیا آمد
عباس کشتی را از۱۴ سالگی در باشگاه ببر تهران زیر نظر حاج عبدالحسین فیلی و حسن سعدیان آغاز کرد و در حالی که تنها ۱۷ سال سن داشت در رقابتهای المپیک ۱۹۴۸ لندن در وزن پنجم به مقام پنجم رسید و البته در رقابتهای المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی در وزن هفتم به مقام چهارم رسید و در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن نیز در وزن ششم، پنجم شد و با حضور در ۳ دوره از رقابتهای المپیک رکورد بی نظیری را از خود بر جا گذاشت .
زندی در رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی کشور در سالهای ۱۳۲۸ و ۱۳۲۹ بترتیب به مقام های دوم و اول دست یافت که وی در سال ۱۳۲۸ پس از مرحوم علی غفاری به مقام دوم وزن پنجم رسید .
نام پهلوان عباس از یک سوی دیگر هم در تاریخ کشتی ایران ماندگار شده است و آنهم کسب اولین مدال طلای تاریخ کشتی ایران بهمراه مرحوم جهانبخت توفیق در رقابتهای جهانی ۱۹۵۴ توکیو است که این مدال پس از مدالهای مرحوم نامجو در وزنه برداری بوده است .زندی علاوه بر آن در رقابتهای جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی فنلاند در وزن هفتم، چهارم شد که از مهمترین رقبای خارجی وی می توان به یاشار دوغوو آتلی از ترکیه ، هالم و ویلی انگست از سوئد ، نیکولای از بلغارستان و کاستوراموتو از ژاپن اشاره کرد و البته در این سالها صائم اریکان ترکیه ای ، عبدالحسین فیلی و حبیب الله بلور مربیان زندی در تیم ملی بودند .
علاوه بر آن مدال طلای جشنواره بین المللی ورشو در سال ۱۹۵۵، مدال طلای بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ و مدال طلای ارتشهای جهان در سن بازنشستگی در سال ۱۹۶۱ در شهر استانبول ترکیه از دیگر افتخارات زندی است .
پهلوان زندی علاوه بر این ۳ بار طی سالهای ۱۳۳۳ ، ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ پهلوان ایران شد و صاحب بازوبند پهلوانی شد .
عباس سپس ردای مربیگری بر تن کرد و اولین بار در رقابتهای جهانی ۱۹۶۲ تولیدو امریکا تیم تحت هدایت وی توسط امامعلی حبیبی و منصور مهدیزاده صاحب دو مدال طلا و توسط محمد خادم و غلامرضا تختی صاحب دو مدال نقره شد و در مجموع با ۲۵ امتیاز سوم شد و البته این مربیگری در زمان ریاست کوتاه مدت بلور بر فدراسیون کشتی بود .
زندی در سالهای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۸ و در دوره المپیک توکیو و مکزیکوسیتی نیز سرمربیگری ملی پوشان را بر عهده داشت که تیم ایران با دو مدال برنز علی اکبر حیدری و محمد علی صنعتکاران در توکیو پنجم شد و در رقابتهای ۱۹۶۸ نیز تیم ایران توسط عبدالله موحد نابغه کشتی ایران صاحب ۱ مدال طلا و شمس الدین سید عباسی و ابوطالب طالبی صاحب دو مدال برنز شد و در مجموع تیم ششم شد و این پایان راه زندی در مربیگری کشتی در تیم ملی بود.
عباس زندی سرهنگ بازنشسته ژاندارمری است و هنوز هم عاشق کشتی و صد البته ورزشهای زورخانه ای و کشتی پهلوانی است و در زورخانه های قدیمی تهران دیده می شود .

روحش شاد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>