چگونه ورزشکار بهتری باشیم ؟

ورزشکاران حرفه‌ای باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا بتوانند با دیگران در دنیای ورزش رقابت کنند.
بسیاری اوقات گفته می‌شود که یک ورزشکار خوب از نظر ژنتیکی نسبت به دیگران برتری دارد و هرچقدر هم حریف او تلاش کند نمی‌تواند بهتر باشد. گرچه فعال بودن در زمان کودکی و نوجوانی می‌تواند بر کارایی ورزشکاران تاثیرگذار باشد اما این تصورات درباره مسائل ژنتیکی درست نیست.
یک متخصص ورزش در این باره می‌گوید: بعضی خصلت‌های ورزشی هستند که با تمرین کردن نمی‌توان آن‌ها را بهبود بخشید مانند رسیدن ناگهانی به بالاترین سرعت اما بیشتر ویژگی‌های ورزش را می‌توان با تمرین به وجود آورد.
تمرین و تکرار یک راهکار مهم برای حرفه‌ای شدن است ولی اگر حرکات مربوط به ورزش خاص خود را تمرین کنید بعد از مدتی به صورت طبیعی به انجام این حرکات عادت می‌کنید. چند زمینه‌ای که باید یک ورزشکار در آن‌ها پیشرفت کند تا حرفه‌ای شود عبارتند از:

۱- هماهنگی چشم‌ها و دست‌ها

اگر نمی‌توانید زود واکنش نشان دهید، باید این کار را یاد بگیرید. ورزشکاران زودتر یک حرکت را می‌بینند و پیش‌بینی می‌کنند. برای مثال ورزشکاران بیسبال می‌دانند که با هر نوع ضربه چوب به توپ، توپ چگونه حرکت می‌کند و آن‌ها باید چه زمانی برای گرفتن واکنش نشان دهند. هرچقدر با ورزشکاران بیشتری بازی کنید بهتر به این تشخیص‌ها می‌رسید.

۲- تغییر مسیر ناگهانی

برای تغییر مسیر ناگهانی باید ورزشکار بتواند تعادل خود را حفظ کند. ورزشکار باید بتواند بدون از دست دادن تعادل سرعت خود را کم کند و مسیر خود را تغییر دهد. برقراری تعادل نیاز به قدرت بدن و لگن دارد.

۳- خواندن بازی

بررسی حرکات حریفان و بازیکنان و نگاه کردن فیلم‌ها بازی‌های قدیمی یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌بینی حرکات در آینده است. اگر بازیکن در لحظه فکر کند و واکنش نشان دهد سرعت او کاهش می‌یابد پس هرچقدر حریفان خود را بهتر بشناسید سریع‌تر واکنش نشان می‌دهید.

۴-افزایش سرعت

اینکه پیشینه سرعت را در یک ورزشکار افزایش دهیم کار آسانی نیست. با این حال با کمک راه‌های خاصی می‌توان کارایی سرعت را بیشتر کرد. برای مثال ورزشکاران در گام اول پای عقب را با زاویه تندتر از زمین قرار می‌دهند تا پای عقب زیر آن‌ها نماند.

۵- پرورش فیبرهای ماهیچه‌ای که سریع منقبض می‌شوند

عضلاتی که سریع منقبض می‌شوند برای ورزش‌های شدید که نیاز به انجام حرکات سریع در زمان کوتاه دارند، مناسب هستند. این ورزش‌ها عبارتند از دوی سرعت، فوتبال و بسکتبال و بهترین راه برای پرورش این عضلات انجام تمرین‌های قدرتی و کار کردن با وزنه است. تمرین‌های پلایومتریک نیز برای این کار مناسب است.

۶- بهبود بخشیدن به پرش ارتفاع

بسیاری از ورزشکاران در ابتدای کار پرش‌های کوتاه انجام می‌دهند. برای انجام پرش خوب باید گام یکی مانده به آخر بلند و گام آخر کوتاه برداشته شوند. از آنجایی که این نوع پرش ذاتی نیست، ورزشکاران باید یاد بگیرند که چطور این انرژی را منتقل کنند. معمولا مربیان آنقدر به ورزشکاران تمرین پرش می‌دهند تا به بالاترین حد پرش خود برسند. قوی کردن عضلات نیز می‌تواند در پرش موثر باشد. انجام اسکات و

بلند کردن وزنه باعث پرورش عضلات می‌شود.

۷- ورزش تا آخرین توان

بسیاری از ورزشکاران از بیشترین حد توان سیستم قلبی- عروقی خود استفاده نمی‌کنند. با این حال اخیرا در ورزش حرفه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه برای تمرین حرفه‌ای انجام ورزش با شدت متوسط نیست. بلکه تمرین قطبی یعنی انجام تمرین با شدت خیلی کم و با شدت خیلی زیاد مناسب‌تر است.

۸- ریکاوری مناسب

با انجام تمرین زیاد همراه با مسابقه بدن ورزشکاران بسیار خسته می‌شود. یک ورزشکار نیاز دارد تا به بدن خود استراحت بدهد و ریکاوری انجام دهد. انجام تمرین‌های کششی برای ریکاوری مناسب است. استفاده از مکمل‌های لازم نیز می‌تواند به ریکاوری بهتر کمک کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ورزشی