تختی، قهرمانی که پهلوانانه برای مردم کشتی گرفت

پنجاه و سومین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی، اسطوره جوانمردی و گذشت، روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه ۹۹ بر سر مزار آن پهلوان نامدار ایران زمین در ابن بابویه شهرری با رعایت پروتکل های بهداشتی از ساعت ۱۰ الی ۱۲ ظهر ، برگزار می شود.
جهان پهلوان غلامرضا تختی، قهرمانی که پهلوانانه برای مردم کشتی گرفت و زندگی کرد، پس از گذشت بیش ۵۳ سال از مرگ ناگهانی وی، همچنان زنده است.
تختی در سال ۱۳۲۹ به خاطر عشق به کشتی و ورزش پهلوانی به باشگاه پولاد تهران رفت. قهرمان مردمی که برای مردم کشتی می‌گرفت و برای مردم زندگی می کرد.
او با وجود بدست آوردن یک مدال طلا، ۲ نقره و یک عنوان چهارمی در چهار دوره بازیهای المپیک، همچنان در میان مردم به جوانمردی و نوع دوستی معروف بود.
جهان پهلوان تختی روز پنجم شهریور ماه سال ۱۳۰۹ در محله خانی آباد تهران به دنیا آمد و زندگی خود را وقف مردم کرد و در ورزش و کشتی باستانی نیز توانا بود.
تختی در آخرین مصاحبه خود گفته بود که زندگی در میان مردم و برای مردم درس‌هایی به من آموخت که در معتبرترین دانشگاه‌های نیز آن را یاد نمی گرفتم.
او در ابتدای کشتی‌گیری با شکست مواجه می‌شد، به طور مثال در مسابقه بزرگ ورزشی جام فرانسه در سال ۱۳۲۸ در اولین مسابقه خود ضربه فنی شد.
اما تختی هرگز ناامید نشد و با تمرین و پشتکار توانست خود را از میان بازنده‌ها بیرون بکشد و سرانجام در سال ۱۳۳۰ در وزن ششم (۷۹ کیلوگرم) عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران شد و در نخستین دوره مسابقه‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در سال ۱۹۵۱ در شهر هلسینکی فنلاند زمانی که ۲۱ ساله بود، نایب قهرمان جهان شد.
تختی در بازیهای المپیک ۱۹۵۶ ملبورن استرالیا توانست صاحب نخستین مدال طلای خود شود. همچنین تختی در همان سال با غلبه بر حسین نوری به مقام پهلوانی ایران دست یافت و بازوبند پهلوانی را از آن خود کرد و در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ این عنوان را تکرار کرد.

ویترین افتخارات جهان پهلوان غلامرضا تختی:
……………………………………………………………
۱- مدال نقره جهان در سال ۱۹۵۱ در هلسینکی فنلاند.
۲- مدال نقره بازیهای المپیک ۱۹۵۲ در هلسینکی فنلاند.
۳- مدال نقره جشنواره جهانی سال ۱۹۵۳ در ورشو لهستان.
۴- مدال طلای بازیهای المپیک ۱۹۵۶ در ملبورن استرالیا.
۵- مدال نقره جهان در سال ۱۹۵۸ در صوفیه بلغارستان.
۶- مدال طلای بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ در توکیو ژاپن.
۷- مدال طلای جهان در سال ۱۹۵۹ در تهران.
۸- مدال نقره بازیهای المپیک ۱۹۶۰ در رم ایتالیا.
۹- مدال طلای جهان در سال ۱۹۶۱ در یوکوهامای ژاپن.
۱۰ – مدال نقره جهان در سال ۱۹۶۳ در تولیدو آمریکا.
جهان پهلوان تختی اولین کشتی گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدال‌های جهانی و بازیهای المپیک شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>