هم‌دوره آقا تختی درگذشت

«محمدمهدی یعقوبی» دارنده مدال‌های نقره المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و برنز ۱۹۵۱ هلسینکی فنلاند و هم‌دوره جهان پهلوان «غلامرضا تختی» به دلیل عارضه قلبی درگذشت.
یعقوبی، دارنده نشان نقره بازی‌های المپیک، برنز رقابت‌های جهانی و برنده چند نشان با ارزش از رقابت‌های بین‌المللی در سال ۱۳۰۹ در یک خانواده متوسط در خیابان مولوی قزوین به دنیا آمد. پدرش در بازار قزوین به تجارت اشتغال داشت. او و همسرش دارای پنج پسر و چهار دختر شدند. محمد مهدی، به مدرسه ابتدایی رفت و در سال‌های اشغال ایران توسط قوای بیگانه در سن ۱۵ سالگی دبیرستان را رها کرد و به دنبال کاسبی و ورزش رفت.
وی از ابتدا به طور آزاد در زورخانه جلودار، باستانی کار می‌کرد و کمی هم کشتی می‌گرفت؛ تا اینکه بعدها به طور رسمی،‌ عضو باشگاه هژیر قزوین شد و در آنجا زیر نظر استاد بلور،‌ تمرینات جدی خود را شروع کرد و کم کم عضو باشگاه تاج شد.
او در سال ۱۳۲۹ نایب قهرمان وزن ۵۲ کیلوگرم ایران شد. اما در سال ۱۳۳۱ در یک وزن بالاتر، جبار بایرام­‌جهانی از تبریز را برد و روی سکوی قهرمانی ایستاد. ۲ سال بعد (۱۳۳۲ و ۱۳۳۳) به وزن سوم رفت و برای دومین و سومین بار قهرمان ایران شد. یعقوبی در سال ۱۳۳۴ مسابقات قهرمانی کشور در قزوین انجام شد و او به وزن دوم بازگشت و برای چهارمین بار به مدال طلا رسید. در همان مسابقات، تختی در وزن هفتم قهرمان شد. یعقوبی در وزن ۵۲ کیلوگرم سه بار قهرمان ایران شده بود.
یعقوبی که ۱۰ سال با تختی هم تیمی بود، روزی با او قصد سوار شدن به اتوبوس را داشت. تختی مثل همیشه عقب کشید تا دوستش زودتر سوار شود. اتوبوس در حال حرکت بود و تختی قصد بالا آمدن داشت که شاگرد اتوبوس، طبق عادت با مشت به سینه تختی کوبید.
یعقوبی می‌گوید: من با شاگرد اتوبوس برخورد فیزیکی کرده و پاسخش را دادم. اما همان جا تختی مرا سرزنش کرد. زمانی که شاگرد اتوبوس فهمید دست روی چه کسی بلند کرده، عمیقا شرمنده شد و به دست و پای تختی افتاد. تختی در چهار المپیک کشتی گرفت و یعقوبی هم از معدود ورزشکاران سه المپیکی در تاریخ ورزش ایران است.
او در مسابقات جهانی ۱۹۵۱ به مدال برنز دست یافت. اما سال بعدش در المپیک هلسینکی فقط ۳۲ ثانیه مقابل رشید مامدبیکف از شوروی مقاومت کرد و حذف شد. در المپیک رم نیز ۳۰ ساله بود و در پایان خط قهرمانی. اما در مسابقات جهانی ۱۹۵۴ توکیو نیز راهی به سکوهای سه گانه پیدا نکرد و در رده پنجم مشترک قرار گرفت. المپیک ملبورن اما داستان دیگری دارد. داستان ماندگاری نام محمدمهدی یعقوبی در تاریخ ورزش ایران، در همین المپیک رقم خورد. او جبار بایرام‌­جهانی، نزدیک ترین رقیبش در انتخابی‌ها را برد و عازم استرالیا شد. المپیکی که به خاطر موقعیت جغرافیایی میزبان در ماه­‌های غیر معمول نوامبر و دسامبر انجام شد.
همچنین کمیته ملی المپیک در سال ۹۸ با حضور در منزل مهدی یعقوبی قهرمان پیشین کشتی جهان و المپیک ضمن تقدیر از وی، تابلو و پلاک شناسایی این قهرمان ارزنده را بر سر در ورودی منزل شخصی وی نصب شد. همچنین تیرماه سال گذشته سردیس این قهرمان المپیکی در تالار مشاهیر موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک طی مراسمی جانمایی شد.
رونمایی از سردیس یعقوبی در موزه ملی ورزش سال ۹۹
یعقوبی که ۲۸ شهریور ماه امسال راهی بیمارستان شده بود صبح امروز و در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
جامعه کشتی کشور و کمیته پیشکسوتان کشتی درگذشت این پیشکسوت قدیمی را خدمت خانواده آن مرحوم و جامعه ورزش تسلیت گفت.
دارنده نقره بازی المپیک ۱۹۵۶ ملبورن، (دسته ۵۷ کیلوگرم)، برنز بازی های ۱۹۵۱ هلسینکی، فنلاند و رتبه پنجم بازی های ۱۹۵۴ توکیو،‌ژاپن در زمره افتخارات این مرحوم است.

رخصت پهلوان آنلاین ضایعه درگذشت یعقوبی را به خانواده اش تسلیت می گوید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>