افتتاح زورخانه دانش‌آموزی در دانشگاه آزاد همدان

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد با اشاره به افتتاح زورخانه دانش‌آموزی در دانشگاه آزاد همدان آن را حائز اهمیت دانست و گفت: ورزش زورخانه رسم جوانمردی و فتوت را به فرزندان ما می‌آموزد.

محمد بطحایی در افتتاحیه فاز دانش‌آموزی زورخانه مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اظهار کرد: یکی از مهمترین نسخه‌های شفابخش دوری از بحران برای نسل جدید در شرایط امروزی، ورزش است.
وی با بیان اینکه هرآنچه کودکان و نوجوانان ما از ورزش فاصله بگیرند حتما آسیب‌پذیرتر خواهند بود، گفت: ورزش‌های مختلفی در کشور وجود دارد اما ورزش باستانی و زورخانه‌ای به دلایل مختلف حائز اهمیت است در حالی که متاسفانه مورد کم توجهی و غفلت قرار گرفته است.
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد و رئیس سازمان سما با تاکید به اینکه ورزش زورخانه‌ای و باستانی فتوت و جوانمردی را تقویت می‌کند افزود: ما معلمان وظیفه داریم ورزش زورخانه‌ای را در نسل جوان تقویت کنیم و آنها را در این امر مشارکت دهیم.
وی با اشاره به اینکه زورخانه‌ها و محل‌های ورزش باستانی برای بزرگسالان طراحی شده، معمولا خیلی رغبت نداریم که فرزندان خود را در این محافل که همه اقشار جامعه حضور دارند، شرکت دهیم، گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی اولین ورزشخانه زورخانه‌ای را برای نوجوانان و جوانان در کشور ایجاد کرده است.
بطحایی با تاکید به اینکه امروز دومین یا سومین زورخانه نوجوانان و جوانان را در دانشگاه آزاد واحد همدان افتتاح می‌کنیم، بیان‌کرد: همدان سابقه بسیار درخشانی در ورزش زورخانه‌ای دارد که قریب به ۳۰۰ سال می‌رسد و این شهر سرآمدان زیادی در ورزش باستانی دارد.
وی با بیان اینکه افرادی مرحوم پهلوان علی میرزای همدانی در ورزش زورخانه ای بودند و از سرآمدان این شهر عنوان کرد: ایشان در ۶۰ سالگی کمربند پهلوانی به بازو بستند و بیش از ۱۰۰ سال زندگی مردانگی و جوانمردی داشتند.
بطحایی با اشاره به اینکه از حیث روانشناسی و ویژگی روانشناختی ورزشی مانند زورخانه‌ای پیدا نمی‌کنیم گفت: وقتی می خواهیم وارد زورخانه شویم سر خم می کنیم و با وارد شدن از مرشد رخصت می‌خواهیم و این رسم زورخانه‌ای است و سراسر تعلیم و تربیت.
وی با اشاره به اینکه ما در تربیت نوجوانان و جوانان خود جفا کرده‌ایم و ورزش زورخانه‌ای سابقه‌ای دیرینه در نحوه تعلیم و تربیت دارد تاکید کرد: سرنوشت زندگی علی میرزا همدانی را مطالعه کنیم و منش و زندگی ایشان را الگو قرار دهیم.
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد و رئیس سازمان سما با بیان اینکه امیدوارم اینگونه ورزش‌های زورخانه ای شهر همدان افزایش یابد گفت: آداب و رفتارهای زورخانه‌ای را بیشتر تمرین کنیم چرا که مشکل اصلی امروز ما دور شدن از اخلاقیاتی است که در این ورزش وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ورزش زورخانه‌ای محور رفتارهای شایسته است خاطرنشان کرد: امروز به رفتارهایی نیاز داریم که جای تمرین آن در گود زورخانه‌ای است و اگر مشکلی در این زمینه داریم به دلیل این است که از کودکی به زورخانه نرفته و تمرین نکرده‌ایم.
گفتنی است در این مراسم شال پهلوانی از سوی رئیس دانشگاه آزاد واحد همدان بر گردن رئیس سازمان سما انداخته شد، همچنین از دانشجویان و دانش‌آموزان ورزش زورخانه‌ای همدان تجلیل شد.

منبع: هیات پهلوانی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>