ولادت حضرت على(ع) یکى از زیباترین فصل‏هاى کتاب آفرینش است

زیباترین ولادت

ولادت حضرت على(ع) یکى از زیباترین فصل‏هاى کتاب آفرینش است که نشان دهنده مقام والا و پرتوى از عظمت آن امام هُمام مى باشد. در شب ولادت ایشان، زمین غرق نور و معنویت بود و از آسمان نیز باران فضل و رحمت مى بارید. ابوطالب که از شادى در پوست خود نمى گنجید، فریاد مى زد: «اى مردم! دوست خدا در خانه خدا متولد شد.» رسول اکرم(ص) نیز در این رابطه فرمودند:

به دنیا آمدن حضرت على(ع) همانند تولد حضرت مسیح(ع)، مهم و معجزه آساست و خداوند على(ع) را از نور من آفرید و ما هر دو از یک نور هستیم.» آرى تولد حضرت مسیح(ع) معجزه‏اى بزرگ بود و حضرت مریم در آن هنگام از خانه خدا (بیت المقدس) خارج شد ولى فاطمه بنت اسد(س) به درون خانه خدا فرا خوانده شد و مهمان مائده‏هاى آسمانى گشت تا زیباترین تولد تاریخ بشریت، به نام مبارک حضرت على(ع) ثبت شود.

زیباترین نام

نام حضرت على(ع) نیز از زیباترین نام‏ها است. زیرا که از سوى خداوند متعال انتخاب شده است. هنگامى که ابوطالب براى دیدن فرزند تازه به دنیا آمده، وارد خانه کعبه شدند، این چنین فرمودند: «اى پروردگار! از اسرار غیبى خود ما را آگاه کن و نامى براى این کودک انتخاب فرما» در این هنگام آواز سروشى را شنید که مى گوید: «به راستى که نامش از والایى، على نهادیم و این على از نام خداوند اعلى گرفته شده است.»

زیباترین مژده

روزى حضرت رسول(ص) با لب‏هاى خندان، وارد خانه حضرت على(ع) شدند و خطاب به ایشان فرمودند: «یا على(ع) آمده‏ام تا به تو مژده‏اى بدهم، آن مژده این است که همین ساعت، جبرئیل امین، پیامى از سوى خداوند متعال آورد که خداوند مى فرماید: اى احمد! به على(ع) مژده بده که دوستان و پیروان تو اهل بهشت هستند و رستگار مى شوند.» در این هنگام حضرت على(ع) سجده شکر به جا آوردند.

زیباترین زیور اخلاقى

رسول اکرم(ص) در منقبت حضرت على(ع) مى فرمایند: «اى على! خداوند تو را به زیورى آراسته که هیچ بنده دیگرى را به آن زیور نیاراسته است و آن زیور در نزد خداوند متعال بسیار ارزشمند است و آن زُهد است. یا على! خداوند تو را به گونه‏اى خلق کرده که نه تو چیزى از دنیا مى اندوزى و نه دنیا از تو بهره‏اى مى برد، دوستى بینوایان را بر تو بخشید، آن گونه که تو به پیروى آنان و آنان به امامت تو دلخوش هستند.

زیباترین تربیت

هنگامى که حضرت على(ع) متولد شدند، رسول خدا(ص) سى ساله بودند. ایشان از تولد حضرت على(ع) بسیار شادمان شدند و با آغوش باز تربیت ایشان را برعهده گرفتند.

حضرت على(ع) در دامان پر مهر رسول خدا(ص) پرورش یافتند و معارف الهى را جرعه جرعه از سرچشمه وحى نوشیدند. ایشان در عالى ترین مکتب تربیتى رشد کرده، به درجات بالاى اخلاقى و معنوى رسیدند و خود به زیباترین الگوى تربیت و اخلاق تبدیل شدند. زیبایى تربیت رسول اللّه، بعدها در رفتار، کردار و گفتار حضرت على(ع) متجلى شد و این زیبایى با تربیت فرزندانى چون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نمود بیشترى پیدا کرد.

زیباترین تربیت دوستان

سیره عملى آن امام هُمام، به گونه‏اى بود که دل‏ها را به سوى خود جذب مى کرد و عقل‏ها را شیفته خود مى نمود. صدها نفر در مکتب تربیتى ایشان پرورش یافتند که هر یک الگویى براى مردم بودند.
امام على(ع) یارانى را تربیت کردند که چون پروانه‏اى گرد وجود مقدس آن حضرت مى گشتند و از محضر آن جناب فیض مى بردند. آنان حاضر بودند در راه دفاع از حریم ولایت جان خود را فدا کنند و در راه گسترش اسلام ناب محمدى به مبارزه با طاغوت‏ها بپردازند. کمیل، مقداد، ابوذر و سلمان از جمله این یاران هستند.

زیباترین قوانین کشوردارى

نامه حضرت على(ع) به مالک اشتر یکى از زیباترین متونى است که در رابطه با آئین و احکام کشوردارى در طول تاریخ بشریت نگاشته شده است. این فرمان از چهارده قرن پیش تا کنون، به صورت یک منشور جاودانه و انسانى در تاریخ و فرهنگ اسلامى باقى مانده است. مخاطب نامه حضرت، تنها مالک اشتر نیست بلکه تمام انسان‏ها، در تمام مکان‏ها و زمان‏ها مخاطب آن هستند. احکام و قوانین این نامه همچون آفتابى عالمتاب بر تمام آفاق شرق تا غرب، نور و گرما بخشیده است

زیباترین مشاهدات قلبى و غیبى

حضرت على(ع) مانند رسول اکرم(ص) داراى مشاهدات قلبى و غیبى فراوانى هستند. رسول اللّه(ص) در این مورد فرمودند: یا على(ع) آنچه که من مى شنوم، تو نیز مى شنوى آنچه را که من مى بینم، تو نیز مى بینى و تنها تفاوت من با تو این است که تو پیامبر نیستى ولى وزیر هستى».
حضرت على(ع) در مورد مشاهدات خودمى فرمایند: «هنگامى که وحى بر پیامبر خدا(ص) نازل شد، در آن هنگام من نور وحى و رسالت را مى دیدم و بوى نبوت را (از رسول خدا(ص)) استشمام مى کردم. در آن هنگام صداى ناله شیطان را شنیدم که از پرستش خود ناامید شده بود.» محمد کریمی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>