اهالی قلم در زورخانه پوریای ولی نائین

حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: «صله ارحام خود کنید ، حتى اینکه سلام کردن باشد».در آیات و روایات، تأکید فراوانى درباره صله رَحِم شده است. خداوند مى‌‏فرماید: «وَیَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ أُوْلئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» و کسانى که پیوندهایى را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روى زمین فساد مى‌‏کنند، اینها زیانکاران هستند.
به همین دلیل هم بسیاری نیاکان ما در حوزه ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی برروی دید و بازدید و توجه به احولات دوستان و آشنایان بسیار تاکید داشته اند.
دراین ورزش عیادت از بیماران و پیشکسوتان و از کار افتادگان از اولویت هاست و به همین ترتیب مناسبتهای مختلف فرصتی می شود که اهالی زورخانه به اجرای این سنت بپردازد.
با توجه به اهمیت صله رحم تعریف این سنت چیست؟
بیشتر مردم صله رحم را مستحب مى‌‌‏دانند و حال آنکه صله رحم یکى از واجبات و قطع رحم یکى از گناهان کبیره است.
چندی پیش با خبر شدیم اعضای نشریه رخصت پهلوان و خط پایان به دعوت ورزشکاران نائین و اردستان به استان اصفهان سفر کردند .
این سفر هر چند به دعوت نائینی ها ، صورت گرفت اما اهالی قلم علاوه براینکه به این دعوت لبیک گفتند، برای اجرای سنتی اصیل بنام صله رحم عازم این دو شهر شدند.
واقعیت این است صله رحم یک معناى عرفى دارد که داشتن نوعى رابطه است که این رابطه مختلف است، بلکه خبر داشتن ازدوستان اعضای خانواده بیماران آنها و کمک کردن به گرفتاری‌‌ها و مشکلات آنها در حد توان، مصداق صله است، و گاهى با یک سلام، صله رحم صورت مى‌‌‌‏گیرد.
واقعیت این است که اسلام روى مسأله وحدت و انسجام خیلى ‏سرمایه‌‏‌گذارى مى‌‌‏کند به همین جهت وحدت را چند مرحله‌‏اى کرده است، مرحله اوّل وحدت در خانواده و مرحله دوم وحدت در بین فامیل‌ها و مرحله بعد وحدت در کل مؤمنان و جامعه اسلامى است.
و این سفرها و دید وبازیدها نمود کامل این تاکیدات اسلام است و واقعیت این است که براى اصلاح، تقویت و پیشرفت جامعه، وحدت، از ضروریّات است؛ و با پیشرفت و تقویت تمام واحدهاى کوچک، اجتماع عظیم، خود به خود اصلاح خواهد شد.
وحدت هزینه زیادى لازم دارد، در صورتى که تفرقه با یک سوء ظن حاصل مى‌‏شود.
اهمّیت صله رحم تا حدّى است که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى‌‏فرماید: «صِلَهُ الرَّحِمِ تَعْمُرُ الدِّیارَ وَ تَزِیدُ فى الأعمارِ و إن کانَ أهْلُها غَیْرَ أخیارٍ»پیوند با خویشاوندان شهرها را آباد مى‌‏سازد، و بر عمرها مى‏‌افزاید، هر چند انجام دهندگان آن از نیکان نباشند.
در تعالیم دینی آمده است سه گروه هستند که هرگز داخل بهشت نمى‌‏شوند، شراب خواران، ساحران و قطع‌‏کنندگان رحم.
اعضای نشریه خط پایان عازم سفری شدند که پیوندی عمیق را بین ورزشکاران سه شهر در پی داشت . پیوندی از جنس ورزش ، پیوندی از جنس محبت و مودت و درنهایت سفری که موجبات انسجام و تبدل تجربیات را در پی داشت.
اهالی قلم در این سفر که میزبانش کارخانه سیمان بنوید بود از زورخانه های نائین بازدید به عمل آوردند و همراه جناب آقای سلطانی از نزدیک از کارخانه سیمان بنوید در نائین بازدید کردند .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>