نگاه کارشناسانه به ورزش باستانی در سریال در چشم باد

در چشم باد، سریالی تاریخی و اثر گذار است که در زمان پخش خود ، میلیونها ایرانی را به خاطر جاذبه داستانی اش ساعتها میخکوب خود کرد .
این سریال که دوباره از شبکه ایران کالا درحال پخش است، نگاه تاریخی به ایران زمین دارد .
*سریالی که نگاه تاریخی اش، منجر به این شد که رخدادهای تاریخی و اجتماعی که در گذر تاریخ می رفت که به فراموشی سپرده شود ، توسط این سریال اثر گذار زندگی دوباره گرفت .
*جعفری جوزانی با نگاهی همه جانبه، فضایی قابل قبول از آن برهه تاریخی را به نمایش گذاشت و برای همین بود که این سریال مخاطبان مختلفی از اقشار مختلف را جذب خود کرد.
اما نگاه ما این بار به این سریال از نوع نگاه کارشناسانه به ورزش باستانی است.سریالی که قسمتهایی از پخش خود را به ورزش باستانی اختصاص داد تا درکنار نمایش ورزش اصیل ملی و مذهبی کشورمان ، چگونگی زندگی روزمره مردم ایران در یک برهه تاریخی را به تصویر بکشد. البته از آن حیث که این مردم با و جود مشکلات بسیار با چه ورزشی، سلامت جسم و روح خود را تضمین می کردند .
*در ادامه این سریال ، شاهد به نمایش گذاشته شدن بخشهای مختلفی از ورزش ملی ومذهبی یعنی کشتی گرفتن حاج حسن رزاز و حاج محمد صادق بلور فروش دو باستانی کار نامی کشورمان هستیم رقابتی دیدنی که باز بخش مهمی از تاریخ ورزش زورخانه ای را به تصویر می کشد.
*دراین راستا لازم به توضیح است که تمام کسانی که به نوعی با ورزش زورخانه ای و پهلوانان این کشور آشنا هستند نمی توانند به سادگی از نام این دو پهلوان بگذرند ، چرا که این دو باستانی کار نقش بسیارمهمی در تاریخ و تحولات اجتماعی زمان خود داشتند .
*دراینجا موضوعی که پیش کشیده شده در حقیقت به تصویر کشیدن شخصیت های واقعی ورزش ملی کشورمان با میزان اثر گذاری آنها در جامعه نیست، هرچند این موضوع هم به خودی خود دارای اهمیت است اما این موضوع قطعا در یادداشتی دیگر بدان پرداخته خواهد شد .
*اما روی سخن مان بیان لحظه های زندگی مردمی است که در یک برهه خاص می زیسته اند که در واقع آنها نیاکان ما محسوب می شدند و در این سریال بخشهایی از آداب وسنن آنها، علاقمندی هایشان در زندگی فردی و اجتماعی دراین فیلم به تصویر کشیده شد.
*دراین فیلم ورزش زورخانه ای به تخصصی ترین شکل آن روایت شده و آنچه که به عنوان هنرهای فردی یا کشتی پهلوانی شاهدش هستیم واقعی ترین تصویری است که از یک ورزش اصیل و به صحیح ترین شکل حرکات به نمایش درآمده است .درگوشه هایی از این سریال شاهد روایت کردن زنده یاد عزت الله کریمی (موسس رخصت پهلوان )هستیم ، روایتی که واقعیتی از یک بخش تاریخ این مرز و بوم را بیان می دارد که به درستی توسط جعفری جوزانی مورد بهره برداری قرار گرفته است .
*اهمیت این موضوع در حالی نمود می یابد که نیم نگاهی به سریالهایی که با موضوع زورخانه ساخته شده داشته باشیم در این صورت به راحتی می توان تفاوت فنی و ساختاری و حتی روایی را درک کرد .
به این شکل که در سریال های مختلف بخش های از ورزش زورخانه ای به تصویر کشیده شده اما عموما نمادین و یا نمایشی بوده است و اساسا برای بهره گیری از جذابیتهای زورخانه ، برای جذب مخاطب بهره گرفته شده است.
هرچند این موضوع درجای خود اقدامی پسندیده است اما می توان از این فرصتها همانند کارگردان سریال در چشم باد بهره گرفت که تلاش می کند در کنار روایت یک داستان، علاقمندی های مردم آن زمان از جمله ورزش زورخانه ای را به واقعی ترین شکل آن به بیینده القاء کند و نکته جالبی که در این القاء به چشم می خورد ، دانش افزایی مخاطب در حوزه تاریخ ایران است .
به هرحال امیدواریم نگاه نویسندگان، کارشناسان و اهل فن نگاهی فرهنگی و از سر تعصب و عرق ملی به ورزش زورخانه ای باشد و هر کدام در هر حوزه ی فعالیت حرفه ای خود به خصوص در بخش سینما، نگاهی متفاوت؛ ارزشمدار و حقیقت گرا به ورزش ملی ومذهبی کشورمان داشته باشند . محمد کریمی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>