گفتگوی منتشر شده زنده یاد جلال پیشواییان هنرمند باستانی کار را می خوانیم

جلال پیشواییان در سال ۱۳۰۹ در تهران متولد شد.
وی فعالیت در زمینه ورزشهای بوکس و جودو را در کارنامه ورزشی خود داشته و همچنین مدیر یک باشگاه ورزشی قبل از ورود به عرصه سینما بوده است.
پیشواییان بازی در سینما را از سال ۱۳۴۱ با ایفای نقش کوتاهی در فیلم «گرگهای گرسنه» کاری از «محمدعلی فردین» آغاز کرد.
این هنرمند برجسته کشورمان که به طور جدی ورزش باستانی و بیلیارد را پیگیری می کرده و مدتی نیز عضو تیم بیلیارد هنرمندان بوده است پس از مدتها دوری از ورزش باستانی به دلیل زندگی در خارج از کشور چندی پیش به ایران آمد و در زورخانه تختی آفتابی شد .
وی در نخستین حضورش در کنار اهالی زورخانه در گفت وگو با خبرنگار رخصت پهلوان گفت : ورزش باستانی و پهلوانی تنها بازوی توسعه فرهنگ و منش پهلوانی در تمامی ورزشهاست و ترویج منش پهلوانی حضرت علی (ع) مشکلات ورزش را برطرف می‌کند.
پیشواییان با اشاره به اینکه باید همواره به ورزش زورخانه ای نگاهی فرهنگی داشته باشیم ، اظهار کرد: مسائلی که در حوزه ورزش باستانی وجود دارد، باید از طریق فرهنگ و هنر مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر محوریت اخلاق ، این موضوع را در ورزش بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: باستانی کاران با برخورداری از اخلاق، معرفت، اخلاص و عزت در مسابقات ورزشی خوش درخشیده‌اند و برای اعتلای نام انقلاب اسلامی تلاش کرده‌اند.
پیشکسوت ورزش زورخانه ای و سینمای ایران افزود : ورزشکاران با تاسی از رفتار و فرمایشات مولای متقیان حضرت علی (ع)
می توانند با ترویج موضوعات اخلاقی و منش پهلوانی در ورزش بسیاری از مشکلات را حل کنند.
او افزود: ورزش یک نوع تمرین برای ارتقاء فضایل اخلاقی بوده و باید توجه شود تا در ورزش هم علاوه بر قهرمانان، پهلوانان نیز تربیت شوند.
جلال پیشواییان با بیان این جمله که ورزش تنها برای ورزش نیست بلکه برای ساختن انسان و شکوفایی ابعاد وجودی اوست، افزود: ما با این نگاه به ورزش می نگریم و معتقدیم که ورزشکاران در همه رشته های ورزشی اخلاق حسنه و پهلوانی را سر لوحه کار خویش قرار داده اند.
وی افزود: پهلوان ورزشکاری است که علاوه بر تسلط بر فنون ورزشی بر نفس خویش نیز مسلط باشد.
پیشکسوت هنر و ورزش زورخانه ای تصریح کرد : من بیش از ۳۰ سال است که در زورخانه حضور می یابم و با باستانی کاران و با عشق مولا ورزش می کنم .
او تلاشگران عرصه ورزش زورخانه ای را قابل ستایش دانست و خاطر نشان ساخت : عزت الله کریمی یکی از این تلاشگران است و بایدآن ها را قدر بدانیم و نام آنها را زنده نگه داریم .
جلال پیشواییان هفته گذشته در سن ۹۱ سالگی در کشور آلمان دارفانی را وداع گفت و علاقمندانش را عزادار نمود .
محمد کریمی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>