بیوک میرزایی : فرهنگ پهلوانی منحصر به این ورزش است

هنرمند سینما تئاتر و تلویزیون بیان کرد که عجین بودن ورزش باستانی با هنر ، هر انسان وارسته ای را عاشق می کند و وقتی که این موضوع با منش پهلوانی همراه می شود زیبایی هنر و ورزش را دوچندان می کند.
بیوک میرزایی پیشکسوت سینما که نزدیک به نیم قرن سابقه حضور در عرصه هنر دارد گفت: ورزش باستانی یا همان ورزش‌ پهلوانی از آن رشته‌هایی است که خاستگاهش جایی جز ایران نبوده و نیست و به غیر از تربیت قهرمان، پهلوان تحویل جامعه می‌دهد.
او اظهار داشت : به تعبیری ورزش باستانی با دو بال قهرمانی و پهلوانی حرکت می‌کند و فرهنگ پهلوانی منحصر به این ورزش است و در دیگر ورزش‌ها، پهلوانی کمتر دیده می‌شود. زیبایی دیگر این ورزش زمانی محسوس می شود که پیوندش را با هنر درک کنیم.
دوبلور سینما یادآور شد:شعر ، موسیقی ، معماری و نقاشی و… همگی روح ورزش زورخانه ای است و شما شاهد این نکته هستید که پربیننده سریال ها و فیلم ها زمانی است که داستان آن محورش ورزش زورخانه ای و پهلوانان است.
او به خبرنگار رخصت پهلوان آنلاین گفت: جوانمردی، اصالت، گذشت و فتوت جان مایه این ورزش است و به همین دلیل نمی توان ورزش ملی کشورمان را نشناخت و به ان عشق نورزید.
میرزایی ویژگی های ورزش باستانی را مورد توجه قرار داد و گفت : این رشته ورزشی همه ورزش‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و آن منش پهلوانی، جوانمردی و گذشت است، همین که بازیکنان فوتبال قبل از ورود به بازی، زمین را می‌بوسند نشأت‌گرفته از ورزش باستانی است.
پیشکسوت هنر افزود: همه ادوات این ورزش نماد‌ هستند؛ سنگ نماد سپر، کباده نماد کمان، میل نماد گرز و چرخ نماد فرزی و چابکی است؛ ورزش باستانی همه‌اش ارزش و منش است البته اگر کسی به قداست این ورزش پی ببرد.
وی در خصوص گرایش جوان‌ها به این رشته اذعان داشت: به دلیل این‌که در قدیم شایعاتی در خصوص زور‌خانه و ورزش پهلوانی وجود داشت و این ورزش بد جلوه کرده بود، کمتر جوانان به سمت این ورزش می‌آمدند اما روز به روز این ورزش جایگاه خود را پیدا کرده است و در حال حاضر بسیاری از نونهالان، نوجوانان و جوانان در این رشته فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: باید از خصوصیات ورزش باستانی در رسانه‌ها، صدا و سیما، مدارس و دانشگاه‌ها گفته شود تا مردم با آن بیشتر آشنا شوند؛ اگر یک‌هزارم فوتبال برای ورزش پهلوانی تبلیغ می‌کردند خیلی خوب بود.
اوگفت: در ورزش باستانی و زورخانه‌ها پیشکسوتان احترام خود را دارند و ورزشکاران کمال احترام را به بزرگ‌تر‌ها می‌گذارند البته باید بیشتر با جوانان تعامل داشت و بیشتر با آن‌ها کار کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد : آیین ورزش باستانی و موسیقی زورخانه به مانند دیگر عناصر فرهنگی که برخاسته از فرهنگ غنی ایرانی است ریشه ای عمیق در تحولات تاریخی و اجتماعی دارد.
بیوک میرزایی گفت :از طرفی باید توجه نمود این آیین نیز به مانند دیگر آیین ها و سنت ها با فرهنگ موسیقایی ایرانی تبلور پیدا کرد و مرشدها که عمدتا خوانندگان خوش صدایی بودند همراه با تنبک مخصوص زورخانه (و زنگی در کنار آن) موسیقی ایرانی را در قالب لحنی مخصوص به خود که برخاسته از الحان حماسی بود، به زیبایی تمام در طول تاریخ اجرا کردند که امروزه آن را تحت عنوان موسیقی زورخانه می شناسیم.
میرزایی به خبرنگار رخصت پهلوان آنلاین گفت : ورزش توانایی انجام کاری به نحو شایسته است. در ورزش، تعادل ، توازن، ریتم هماهنگی و قدرت باید به نحوی تلفیق شوند تا نتیجه کار به پیروزی برسد. و هنر، توانستن را می آفریند پس می شود باور کرد که ورزش را بطه ای تنگاتنگ با هنر دارد.

بیوک میرزایی در مراسم جشن ۲۳ سالگی رخصت پهلوان


اوگفت: اگر به زور خانه باز گردیم می بینیم پهلوانان ایرانی در ورزش ملی و باستانی کشورمان اهدافی جز این نداشتند.
وی گفت :هنرمند برای ورزشکار ارزشی دو چندان قایل است. دنیای هنر، ورزش را پایه های اجتماعی سقوط و تعالی می داند.
بیوک میرزایی تاکید گفت: ورزش نیز چون هنر از ابتدای تاریخ تاکنون خاستگاهی در دل مردم دارد. رقص گروهی، شکار گروهی، صحنه های نبرد و زور آزمایی همه و همه با هنر گام به گام در مسیر تاریخ پیش تاخته اند و امروز نیز برغم تمامی ناملایمات می توانند دو شاد وش هم عرصه زندگی اجتماعی را از آن خود سازند.
او توضیح داد به عنوان مثال هنرمندان معمار در ساخت امکان ورزشی قبل از هر چیز اهداف ریز برنامه های قبل اجرا در این امکان را شناسایی کرده و تمامی توان و نیروی خود را معطوف هر چه پربارتر کردن پروژه در دست اقدام می کنند و یا مجسمه سازان و نقاشان امروز موضوعات ورزش را زیباترین موضوعات می شناسند .
او گفت : ورزشکار و هنرمند در جوشش خلقت شرکت می کنند و تپش دل آنها و جهان هماهنگ می شود.
بیوک میرزایی در پایان از پایگاه خبری رخصت پهلوان آنلاین به خاطر این گفتگو تشکر و قدردانی کرد.

محمد کریمی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>