جهانیان : جهان پهلوان تختی هیچگاه ازیاد مردم غافل نبود

مربی و پیشکسوت کشتی فرنگی و پهلوانی از جهان پهلوان تختی به عنوان پوریای ولی دوم نام برد.
منصور جهانیان در گفت و گو با خبرنگار رخصت پهلوان آنلاین اظهارداشت: تختی به دلیل ورزشکار بودنش یا تعداد مدالهایی که کسب کرد، به عنوان اسطوره ی ایران انتخاب نشد، بلکه معرفت و مرام این ورزشکار خوشنام کشورمان نام او را برای همیشه در تاریخ ورزش ایران و جهان حک کرد.

وی افزود:جهان پهلوان تختی نیز همانند تمامی پهلوانان ، با غلبه بر نفسش خود را خدمتگزار مردم نامید و در تمامی موفقیتهایش مردم را شریک شادی ها و پیروزی هایش می دانست .
مربی کشتی فرنگی و پهلوانی کشورمان مهمترین خصلت تختی را مردمی بودنش دانست و گفت: این ورزشکار بنام کشورمان در هیچ زمانی از یاد مردم غافل نبود و تمامی هم وغمش رفع مشکلات و گرفتاری های آنها بود.
جهانیان ادامه داد : معرفت ، فروتنی ، دستگیری ، احترام گذاشتن به کوچکترها و بزرگترها در میان مردم زیستن تختی را به جایی رسانید که امروز کوچکترین و بزرگترین ورزشکار و مردم عادی او را می شناسند و برای نامش حرمت قائل هستند.
وی درادامه افزود: ماجرای بویین زهرا و اینکه خود به تنهایی در بازار به راه افتاد تا برای مردم زلزله زده کمک جمع کند، هنوز در ذهن بسیاری از مردم تهران مثل روز روشن است. چه کسی باور می کند چنین ورزشکاری با این عنوان در خیابان به راه بیفتد وبرای مردم پول جمع کند؟ آیا غیر از این است که او با گذاشتن نفسش تنها برای مردم اقدام به چنین اموری می کرد.
جهانیان تصریح کرد: هنوز هستند کسانی که به واسطه کمکهای پنهانی تختی راه و روش زندگی شان را تغییر داده است و خود را مدیون تلاشهای این جوانمرد می دانند و همه ساله در مراسم بزرگداشت این بزرگ مرد تاریخ ورزش ایران برای ادای دین حضور پیدا می کنند.


وی افزود: برای اینکه یک ورزشکار بتواند حتی به گوشه ای از خصائل اخلاقی تختی نزدیک شود، باید تلاش بسیاری بنماید و مسوولان نیز موظف هستند تا با بیان سجایای اخلاقی این مرد بزرگ ، نسل جوان را با این اسطوره ورزش کشور آشنا کنند.
پیشکسوت ورزش باستانی و کشتی پهلوانی به معضلاتی که در ورزش کشور وجود دارد، اشاره کرد و افزود: اینکه شاهد رفتارهای غیر اخلاقی در میان بعضی از ورزشکاران و جوانان کشورمان است به این دلیل است که ما الگوهای مناسب را ارائه نکرده ایم، ما پهلوان رضی وپهلوان طوسی را در تاریخ ورزش کشورمان داریم ضمن اینکه جهان پهلوان تختی که مایه ی فخر ورزش ایران را در تاریخ کشورمان داریم،اما سوال این است، چقدر تلاش کرده ایم تا آنها را به نسل جوانان معرفی کنیم؟ چقدر جوان تربیت کرده ایم که با سجایای اخلاقی این بزرگان آشنا هستند، من از روزی می ترسم که تنها نامی از این عزیزان به جا بماند؟
وی تصریح کرد: در ورزش حرفه ای تنها به فکر مدال نباشیم، بلکه باید تلاش کنیم تا باشگاههای ورزشی و اردوهای تیم ملی دانشگاه انسان سازی باشند، چون افتخار گاها غرورآفرین می شود و ماباید ورزشکارانی داشته باشیم تا مطابق آیین و فرهنگ بتوانند خود را در این شرایط کنترل کنند .

منصور جهانیان به نقش زورخانه ها در تعلیم و تزکیه ی نفس اشاره کرد و افزود: تختی ورزش را از زورخانه شروع کرد و در زورخانه با حریف تمرینی اش پهلوان عباس زندی مبارزه می کرد و از همانجا پایه های ورزش حرفه ای را بنا نهاد و توانست به عنوان یک قهرمانی ملی خود را معرفی کند .
وی ادامه داد : امروز دیگر تختی کنار ما نیست، اما ورزشکارانی هستند که برای اینکه نام ایران بلند آوازه شود جوانی و سلامتی خود را در این راه صرف کرده اند که از آن جمله می توان به زنده یاد عباس زندی اشاره کرد.
مربی و پیشکسوت کشتی فرنگی گفت: این عزیزان هنوز کنار ما هستند، نفس می کشند چقدر از وجود آنها بهره گرفته ایم؟ چقدر به عنوان سرمایه های ملی و ورزشی قدردان زحماتشان بوده ایم وبه آنها سرکشی کرده و می کنیم ؟
وی افزود: تمامی اینها انگیزه است. جوان وقتی ببیند یک پیشکسوت با سجایای اخلاقی بی نظیرش مورد تقدیر قرار می گیرد نه به خاطر پول یا مقامش اسطوره شده، سعی می کند رفتارش را همانند آنها تنظیم کند .
وی تصریح کرد: ورزش می تواند انسان را به اوج انسانیت بکشاند به شرط اینکه ورزشکار بتواند همانند جهان پهلوان تختی فروتنی و معرفت را بیاموزد.
این ها نکات مهمی از زندگی حرفه ای یک ورزشکار است که ما به عنوان مربی موظف هستیم آنها را گوشزد کنیم .

داود قاسمیان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>