کریمی صاحب امتیاز رخصت پهلوان :هیچ بزرگی را کوچک نکنیم

مدیر مسوول و صاحب امتیاز هفته نامه رخصت پهلوان گفت :در خانه ای که بزرگی کوچک شود ، هیچ کوچکی بزرگ نخواهد شد .
محمد کریمی در ادامه افزود :بقا و از بین نرفتن هر رشته ورزشی و اصولا هر کاری به استاد کار و مربی و پیشکسوت آن بستگی دارد.
وی تصریح کرد: در فرهنگ و نوشته های ما، نظر به اینکه کشتی و زورخانه ، ورزش ملی بوده، درباره پیشکسوت صحبت شده و جوانی که بخواهد در زورخانه به مقام پهلوانی برسد موظف است مراتبی را پشت سر بگذراند.
صاحب امتیاز رخصت پهلوان توضیح داد : مثلا به جوانی که دوره اول ورزش باستانی را طی می کند (نوچه ) می گویند که باید زیر دست پیشکسوت ها تحت تعلیم و تربیت قرار گیرد و فنون و آئین پهلوانی را بیاموزد.
وی ادامه داد : پس از اینکه این مرتبه را طی کرد به مرحله ( نوخاستگی)که رتبه ای بالاتر است می رسد . وقتی در این دوره هم با رموز ورزشکاری و هنر و فنون کشتی گیری کاملا آشنا شد و بدنی ورزیده و نیرومند یافت به مرتبه ( ساخته ) نائل می آید که درباره وی گفته می شود : او خود را ساخته است و در موقع ورودش به زورخانه، مرشد از حضار برای او طلب صلوات می کند و او را صلواتی نیز می گویند.
مدیر مسوول وصاحب امتیاز رخصت پهلوان گفت: مرتبه بالاتر از آن پیشکسوت است، ورزشکاری که در رعایت آداب و رسوم و میانداری و تعلیم نوچه ها و نوخواسته ها ورزیده شده باشد و در جوانمردی و فتوت و فروتنی در میان مردم به حسن اخلاق معروف باشد به مقام پیشکسوتی می رسد و مرشد، مقدم او را به زورخانه با طلب صلوات از حضار و زدن ضرب و زنگ اعلام می دارد و این مرتبه (کمال ) است.
وی کسوت را عمل و حرکت به سوی تعالی توصیف کرد و گفت: این موارد باید دارای اثر اخلاقی و اجتماعی باشد .
کریمی یادآور شد : این مرتبه ، بیانگر اندیشه و فهم است. ساختن، باختن و عشق است . روی آوردن به کار و باری موقتی و مصلحتی و مقطعی و درون گروهی نیست. بلکه منشا اثر و خود اثر و حاصل کار و عمل است. .
وی ادامه داد : پیشکسوتان راهنمایانی مطمئن هستند. با این تفاسیر هرکسی را نمی توان پیشکسوت نامید بنابراین ، کسوت را لوث نکنیم و حافظ آن باشیم .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>