پهلوانانی که نامشان در جریده تاریخ ثبث می شود

جامعه متشکل از افرادی است با وجوه مشترک که به لحاظ جایگاه اجتماعی، شخصیت خاصی را برای آنها تعریف می‌کنیم و همین تفاوتها این طبقه را از سایر جوامع متمایز می‌سازد.
یکی از این جوامع که در تعریف فرهنگی وارزشی ایران اسلامی بسیارمتفاوت ، مورد توجه و مورد احترام در نزد عموم مردم است، جامعه پیشکسوتان می باشد .
در تعریف عامه، پیشکسوت به کسی گفته می شود که در یک رشته ورزشی «یک حرفه »و یا یک مهارت آموزشی دارای سابقه طولانی بوده و در آن رشته، فردی پیشرو محسوب شود.
پیشکسوتان دارای خصوصیات مشترکی هستند که اتفاقا این خصوصیات مشترک، بار ارزشی هم دارد و بعد دیگری از یک جامعه را تکمیل می‌کنند.
به عبارت دیگر، جامعه باید دارای جهان بینی و ایدئولوژی باشد و این دو، هنجارها و ناهنجاری‌های مد نظر یک جامعه را شکل می‌دهند و بایدها و نبایدها(ارزش‌ها) را به وجود می‌آورند.
پیشکسوتان نیز به عنوان جامعه ای خاص دارای خصوصیات مشترک اخلاقی هستند که این خصیصه در میان پیشکسوتان ما بر آمده از دو فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است.
دو فرهنگ ایرانی و اسلامی ، انتظاراتی برای پیشکسوتان تعریف کرده اند و می خواهند که پیشکسوت ،
کسوت پهلوانی و عرفانی داشته باشد.در فرهنگ عمومی ایرانی ها این نکات برجسته و نهادینه شده اند که پیشکسوت کسی است که دارای اخلاق ادیبانه و مرام جوانمردانه است، مادی نگر نیست و ابعاد معنوی برای آنها مهم تر است ، آخرت اندیش است و به امور خیر توجه و تاکید دارد و عامل حل و فصل مسائل و اختلافات است و رعایت انصاف می‌کند.
این خصیصه‌ها از یک انسان معمولی،‌ انسانی بارز می‌سازد و لذا عنوان پیشکسوت ، یک عنوان ساده و تزیینی نیست بلکه حامل و حاوی ارزش‌های والای اخلاقی است.
اگر بخواهیم این ویژگی ها را در میان افراد مختلفی جستجو کنیم به این باور می رسیم که هرکسی نمی تواند صاحب این عنوان شود و تنها تعداد اندکی هستند که دراین فضا قرار گرفته و سختی این راه را پشت سر می گذارند .
آری این چنین است که برخی از این افراد نامی می شوند به جهت مشی زندگی شان و متفاوت می شوند از سایر انسانها همانهایی که نامشان در جریده تاریخ ثبث می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>