نونهالان، آینده سازان ورزش زورخانه ای

کارشناسان ورزش کشور براین باور هستند اگر قرار است رشته ای به مرحله توسعه پایدار برسد، بایدنونهالان و کودکان را درگیر آن کرد .
اما در خصوص ورزش زورخانه ای شرایط کمی متفاوت تراست. با توجه به هجمه سنگین رشته های وارداتی غربی در کشور و عدم برنامه ریزی مسوولان و متولیان این ورزش ، ورزش زورخانه ای به حاشیه ای امن فرستاده شد تا این رشته های وارداتی به راحتی جای خود را در بین نوجوانان وجوانان این کشور بازکنند .
متاسفانه بزرگنمایی زیبایی های این رشته های ورزشی و ایجاد شرایط نامساعد و تبلیغات نادرست و غیر کارشناسی از ورزش زورخانه ای ، پیشکسوتانی عاشق و معتقد رابه عرصه آورد تا سکان هدایت این ورزش را عهده دار شوند به هرحال اگر امروز شاهد فعالیتهایی دراین زمینه هستیم، حاصل تلاشهای این افراد خدوم ورزش زورخانه ای است .
این ورزش، ورزش ملی کشورمان است وباید تمامی مردم ایران آن را بشناسند، این تعداد که در زورخانه ها فعال هستند،برای توسعه این ورزش که به بلندای تاریخ ایران زمین قدمت دارد، کافی نبوده بلکه باعث نگرانی ودغدغه بسیاری از علاقمندان نیز شده است.
بنابراین بسیاری از پیشکسوتان کشورمان که امکاناتی را هم در اختیار داشتند با دریافت این مهم و ضرورت جذب نسل جوان برای اعتلای واحیای این ورزش، کار آموزش نونهالان در زورخانه ها را در راس برنامه های خود قراردادند و با ایجاد جاذبه هایی در این خصوص، تعداد زیادی را آموزش دادند .
زورخانه شهدای فرحزاد یکی از این زورخانه هاست . این محله کوچک در شمال شهر تهران با بازسازی زورخانه ی قدیمی اش و تدوین برنامه های آموزشی، نونهالانی را جذب کرد که امروز آنها در نوجوانانی خود اساتیدی برجسته اند .
فرحزادی یکی از این مربیان است که با آموزش نونهالان وکودکان باب جدیدی را در زمینه گسترش این ورزش گشود و امروز ورزشکارانی توانمند و آماده بسیاری را به عرصه ورزش زورخانه ای معرفی کرد .
اینها نه تنها یک ورزشکار تمام عیار و مسلط به تمام اصول فنی ورزش زورخانه ایهستند، بلکه در بخش اخلاقی و رعایت آیین ها و سنتها نیز تسلطی کامل دارند دراین راستا آموزش ورزش
زورخانه ای به نسل جوان از چند منظر قابل بررسی است، به هرحال بسیاری از این آینده سازان کشور جذب رشته های دیگر ورزشی می شوند.
ویا اینکه با جامعه در می آمیزند در هردو صورت، ورزشکاری که در کودکی تحت تعالیم سخت ورزش زورخانه ای در دوبخش تربیت بدنی واخلاقی قرار گرفته می تواند به عنوان افرادی معتقد به اصول اخلاقی در خدمت ورزش حرفه ای و یا جامعه قرار بگیرند .
در پایان نباید فراموش کنیم، ورزش زورخانه ای مملو از آموزه های اخلاقی است که می تواند در روابط اجتماعی و حتی ورزش حرفه ای مورد استفاده قرارداد.
همانطور که در سالهای گذشته ورزشکاران صاحب نامی چون تختی ، سلیمانی ، زندی وسوخته سرایی از آن بسیار بهره گرفتند و امروز نامشان در صفحه تاریخ ورزش ایران حک شده است .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>