پیشکسوت ورزش باستانی : با ماسک وارد زورخانه شویم

حسن صادقی باستانی کاری صاحب نام از شهر ری ،مردی که پس از گذشت۴۰ سال از حضورش در زورخانه ی کاوه همچنان علاقمند و عاشقانه از این ورزش سخن می گوید.
او ورزش باستانی را از ۱۱ سالگی زیر نظر عمویش غدیر آغاز کرده است و پس از آن نیز با شناختی که از ورزش باستانی پیدا می کند تلاش خود را برای کسب دانش و تجربیاتش بیشتر می کند.
او می گوید: ورزش باستانی ورزشی عرفانی است، جنس متفاوتی دارد و هرکس پای در زورخانه می گذارد به دلیل شرایط روحانی و معنوی اش پا گیرش می شود و نمی تواند به سادگی از آن دل بکند .
این باستانی کار خوشنام کشورمان ادامه می دهد : آنچه به انسان انگیزه حضور در زورخانه را می دهد ، نامهایی است که دائما زمزمه می شود ، اسامی متبرکی است که بردل می نشیند . نام ائمه اطهار و معصومین (ع) . اینها آنقدر در زورخانه تکرار می شود که ناخودآگاه پیوند عمیق بین انسان و زورخانه را ایجاد می کند.
وی توضیح می دهد: به این ترتیب است که پس از سالها من و دوستانم تلاش می کنیم تا با حضور در زورخانه تحت تاثیر معنویت فضای آن قرار بگیریم وتجدید روحیه کنیم .
صادقی درادامه می افزاید: تاثیرات زورخانه تنها در بعد معنوی نیست، بلکه آموزشهای این رشته ورزشی در سطح اجتماع و فرهنگ نیز موثر واقع می شود .
او که خود یکی از ورزشکاران خوشنام ورزش باستانی است : آداب تربیتی و اجتماعی در زورخانه به قدری عمیق و دقیق است که یک ورزشکار زورخانه ای را متفاوت تر از سایر ورزشکاران می کند. ضمن اینکه توقعی که در میان مردم ایجاد می نماید، باعث می شود که باستانی کار بیش از پیش مراقبت رفتار اجتماعی خود باشد .
این ورزشکار اهل شهرری به خبرنگار رخصت پهلوان آنلاین می گوید : بنابراین تلاش کرده ام آنچه را که در زورخانه آموخته ام را در تمامی ابعاد زندگی ام به کار ببندم تا مبادا نام زورخانه یا باستانی کار خدشه دار شود.
این ورزشکار متعصب کشورمان همچنین تاکید می کند: اینکه انسان از هر فرصتی چگونه استفاده کند به تفکر خودش بستگی دارد و اگر ورزشکاری از زورخانه نیز خطا کند به این دلیل است که او نتوانسته آموزشها را در خود نهادینه کند و به معنای زورخانه و ورزش باستانی پی نبرده است .
وی استقبال نسل جوان از این رشته ورزش را قابل توجه توصیف کرد و افزود: خوشبختانه جوانانمان نسبت به این رشته علاقه و توجه ویژه ای نشان می دهند و باید از این فرصت بهره گرفت تا ورزش باستانی در مسیر توسعه حرکت کند .
وی در ادامه به نقش رسانه ها در معرفی این رشته اشاره کرد و گفت: شما اگر ۵ شبکه تلویزیون را مورد بررسی قرار دهید خواهید دید یک مسابقه فوتبال از چند شبکه پخش می شود، این درحالی است که ورزشهای باستانی اگر از تلویزیون پخش شود یا مدت پخشش کوتاه است یا اینکه در ساعاتی است که بیننده ندارد.
باستانی کار کشورمان ادامه داد: به هرحال این وظیفه ای مسولان در رسانه های تصویری و نوشتاری است که در این خصوص با متولیان ورزش باستانی وارد بحث شوند و راهکار مناسب را برای پخش این ورزش پیدا کنند.

وی همچنین بر تدوین برنامه های تشویقی برای ورزشکاران تاکید می کند و می گوید: برای اینکه ورزشکار این رشته بتواند انگیزه ی حضور در زورخانه ها را داشته باشد، باید سیستمهای تشویقی در
صادقی در پایان به رخصت پهلوان آنلاین امیدوارم در این روزهای کرونایی همه با ماسک وارد زورخانه ها شوند و با رعایت پروتکل های بهداشتی ورزش کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورزشی

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86051, false);</script>